آرشیو مرداد ماه 1401

با مقاله هایی پیرامون سلامت فردی همراه ما باشید

رژیم فستینگ یا روزه خواری چیست؟

۳۸ بازديد

رژیم فستینگ که به آن رژیم روزه داری متناوب یا رژیم 16/8 هم گفته می شود؛ نوعی رژیم لاغری است. افرادی که از این رژیم پیروی می کنند 16 ساعت از شبانه روز را روزه می گیرند (البته مصرف آب و سایر نوشیدنی های بدون کالری در این ساعات مجاز است) و کلیه کالری مورد نیاز بدن خود را در مدت 8 ساعت باقیمانده مصرف می کنند.

اگر رژیم فستینگ به طور اصولی انجام گیرد، می‌تواند تاثیرات خوبی مانند کاهش وزن، رژیم لاغری دیابت نوع دو و دیگر مزایا را روی بدن داشته باشد. همچنین میتواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها هم شود.

چگونه رژیم فستینگ بگیریم؟

در واقع آسان ترین راه گرفتن رژیم 16/8 این است که ساعات روزه داری (16 ساعت) زمانی انتخاب شود که فرد خواب است یا تحرک آنچنانی ندارد. برخی از متخصصین هم پیشنهاد می کنند که مصرف غذا را در اوایل شب متوقف کنید؛ چرا که متابولیسم بدن در این زمان کاهش پیدا می کند.

رژیم آب درمانی یک نوع رژیم فستینگ نیز می تواند محسوب شود.

رژیم روزه داری متناوب برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند فشار خون پایین یا دیابت هستند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری های روانی هستند.
  • افرادی که دچار اختلالات تغذیه ای هستند.
  • طرح 8/16 برای زنان باردار، شیرده یا بانوانی که قصد باردار شدن مناسب نیست. یعنی به عنوان یک رژیم شیردهی نمیتواند مورد استفاده قرار گیرد.

برنامه غذایی رژیم فستینگ

با اینکه برنامه غذایی رژیم فستینگ یک برنامه مشخص شده نیست و شما اجازه مصرف هر گونه ماده غذایی در بازه زمانی 8 ساعته را دارید؛ اما تمرکز بر مواد غذایی سالم و محدودیت مصرف مواد غذایی ناسالم علاوه بر اینکه منجر به کاهش وزن و لاغری می شود، برای سلامتی بدن شما هم می تواند مفید باشد. یک رژیم لاغری سالم و اصولی استفاده از مواد غذایی زیر را پیشنهاد می کند:

  • میوه ها و سبزیجات؛
  • غلات کامل اعم از کینوا، برنج قهوه ای، جو دوسر و جو؛
  • پروتئین کم چرب مانند گوشت ماکیان، ماهی، لوبیا، عدس، توفو، آجیل ها، مغزها، پنیر کم چرب و تخم مرغ؛
  • چربی های مفید مانند ماهی های چرب، زیتون، روغن زیتون، نارگیل، آواکادوو، آجیل ها و مغزها؛
  • نوشیدن آب؛
  • رژیم روزه داری متناوب مصرف نوشیدنی های بدون کالری مانند آب، قهوه و چای را در طول 16 ساعت هم مجاز می داند.

بیشتر بخوانید: لیست غذاهای کم کالری

عوارض رژیم فستینگ

  • گرسنگی، ضعف و خستگی در مراحل شروع رژیم؛
  • پرخوری عصبی یا استفاده از مواد غذایی ناسالم در بازه زمانی 8 ساعته به دلیل گرسنگی شدید؛
  • سوزش معده یا رفلاکس معده به دلیل پرخوری؛
  • این رژیم ممکن است افسردگی و اضطراب افرادی که دچار این مشکلات هستند را تشدید کند.

 منبع: https://www.dritm.ir/

رژیم لاغری برای کودکان و نوجوانان

۲۶ بازديد

یکی از دغدغه های اصلی والدین کاهش وزن و افزایش وزن شدید فرزندانشان است. در واقع بهترین رژیم لاغری کودکان و نوجوانان رژیمی است که با در نظر گرفتن ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری های زمینه ای و متناسب با سن، جنسیت، وزن و قد هر کودکی توسط متخصص تغذیه تجویز می شود.

توجه به رژیم کودک به این معنی است که کودک شما با توجه به سن و شرایط فیزیکی، چه نوع مواد غذایی را به چه اندازه دریافت می‌کند. اهمیت این موضوع تا جایی است که نوع تغذیه و رژیم کودک، کیفیت زندگی او را در بزرگسالی نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. والدین نقش مهمی در شکل ‌گیری عادت غذایی کودک خود دارند. همچنین توجه به رژیم کودک، وزن نرمال، روند افزایش قد مناسب، استخوان بندی سالم و شرایط ذهنی و روانی مطلوب را برای او به همراه خواهد داشت.  برای کاهش وزن کودکتان باید بهترین روش لاغری را که پزشکان نیز تایید کرده اند را انتخاب کنید.

رژیم لاغری کودکان

برای شروع یک رژیم لاغری موفقیت آمیز نیاز به یک سری مقدمات است. برای مثال والدین برای شروع رژیم لاغری کودک باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:

  • والدین باید به کودکان خود یادآور شوند که حتی اگر رژیم لاغری کودک موفقیت آمیز هم نباشد و آنها در هر وزنی باشند؛ دوست داشتنی هستند و تنها هدف آنها زندگی شاد و سالم است.
  • والدین می بایست الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند.
  • کودک باید فعالیت روزانه حداقل یک ساعته داشته باشد. یعنی باید از ورزش لاغری استفاده کند.
  • در وعده های اصلی و میان وعده ها تنها از مواد غذایی سالم و مغذی استفاده کنید.
  • زمان کمتری را برای تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر، گوشی موبایل و … اختصاص دهید.

اصولا تغییراتی که در کل خانواده ایجاد می شود، به راحتی از سمت کودکان پذیرفته می شود. بنابراین والدین با پیروی از رژیم لاغری اصولی می توانند یک سبک زندگی سالم برای کل خانواده در پیش بگیرند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که رژیم غذایی مناسب برای کودکان و نوجوانان رژیمی است که کالری شماری های سختگیرانه و محدودیت های دست و پاگیر نداشته باشد؛ چرا که این امر باعث تشدید استرس و اضطراب کودک می شود.

شما به عنوان والدین کافی است تنها کودک خود را تشویق به تغذیه سالم و ورزش روزانه کنید. غذا خوردن همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر، مصرف حجم غذای یکسان در وعده های اصلی، خاموش کردن تلویزیون در حین صرف غذا، خودداری از مصرف غذاهای آماده، کنسروی و فست فودی بهترین راهکار برای موفقیت آمیز بودن رژیم لاغری کودکان و نوجوانان است.

منبع: https://www.dritm.ir/

با انواع مختلف رژیم لاغری سریع آشنا شوید

۲۷ بازديد

امروزه افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند به سراغ بهترین روش لاغری می روند. برخی افراد با استفاده از ورزش لاغری به وزن ایده آل خود می رسند. برخی نیز به دنبال رژیم های لاغری می روند. لاغری سریع بدون استفاده از رژیم های لاغری بر پایه دو اصل است:

  1. بنا بر دلایل ژنتیکی بدن شخص باعث تجمع چربی در نقاط مختلف بدن نمی شود
  2. مغز و تفکر انسان قابلیت هایی باور نکردنی دارند.

پزشکان و متخصصان تغذیه در قدم اول به بیماران خود یک رژیم لاغری اصولی را پیشنهاد می کنند. اما برخی افراد به دنبال رژیم های لاغری سریع عستند. بنابر این در ادامه با یک نمونه از رژیم های لاغری سریع آشنا می شوید و می توانید بهترین آنها را انتخاب کنید.

رژیم لاغری سریع و موثر

رژیم های غذایی با کنترل مواد غذایی مصرف شده، باعث لاغری سریع می‌شوند. تا کنون هشت رژیم غذایی کارآمدی خود را ثابت کرده و باعث کاهش وزن و خصوصا تجمع چربی در نقاط مختلف بدن شده‌اند. اسامی این هشت رژیم به ترتیب: پالئو، وگان، کم کربو، دوکان، کم چرب، اتکینز، اچ سی جی و زون بوده که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. این رژیم‌ها را بررسی کنید تا ببینید کدام یک با شرایط شما همخوانی داشته و برای شما بهتر است. یادتان باشد که رژیم لاغری سریع تنها در صورتی مفید است که بتوانید بعد از آن، وزن خود را حفظ کنید. و هیچوقت به عنوان بهترین روش لاغری توصیه نمی شود.

رژیم اتکینز

یکی  از شاخه‌های رژیم کم کربو، اتکینز بوده که به دلیل موفقیت بسیار زیاد، محبوبیت فراوانی پیدا کرد. در رژیم Atkins، فرد مصرف کربوهیدرات را کاهش داده و به جای آن، پروتئین و چربی بیشتری دریافت می‌کند. بدین ترتیب، فرایند کاهش وزن و لاغری سریع، به شکل بهتری اتفاق می‌افتد. اولین اثر رژیم لاغری اتکینز، کاهش اشتها است و بنابراین، فرآیند لاغری به صورت خودکار به جریان افتاده و به مرور زمان، کاهش وزن اتفاق می‌افتد.

اتکینز که هنوز هم در حال مطالعه بوده و محققان اعداد و ارقام متفاوتی از میزان اثرگذاری آن ارائه کرده‌اند، در چهار گام کلی اتفاق می‌افتد. در گام اول، مصرف کربوهیدرات به کمتر از 20 گرم در طول روز کاهش یافته و این کار برای چهارده روز ادامه می‌یابد. با رسیدن به وزن مناسب (بر مبنای شاخص توده بدنی)، سه مرحله‌ی دیگر آغاز شده و میزان کربوهیدرات افزایش می‌یابد. این رژیم باید تحت نظر فرد متخصص اجرا شود.

منبع: https://www.dritm.ir/

 

ارتودنسی دندان و دلایل افزایش قیمت آن

۲۶ بازديد

در سال های اخیر مشاهده می کنیم که خدمات دندانپزشکی و ارتودنسی دندان افزایش قیمت چشمگیری داشته است. این افزایش قیمت می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما برخی افراد و مراکز دندانپزشکی وجود تحریم های سال های اخیر کشورمان ایران را بهانه کرده و افزایش قیمت زیادی بر روی هزینه ارتودنسی دندان داشته اند. در ادامه با ارتودنسی دندان و دلایل این افزایش قیمت را بررسی می کنیم.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از قدیمی ترین رشته های دندانپزشکی است که برای درمان ناهنجاری های دندانی و مرتب کردن آنها استفاده می شود. یعنی شما وقتی دندان های نامرتبی دارید و یا دندان هایتان دچار ازدحام است می توانید از ارتودنسی دندان استفاده کنید. همچنین ارتودنسی برای اصلاح طرح لبخند نیز استفاده می شود.

افرادی که دچار ناهنجاری های دندانی هستند در هر سنی می توانند برای درمان آن اقدام کنند اما بهتر است که در کودکی به سراغ ارتودنسی دندان بروند و به متخصص ارتودنهسی مراجعه کنند.

متخصصان ارتودنسی با دانشی که دارند می توانند یکی از انواع ارتودنسی دندان را به شما معرفی کرده و به شما در این امر کمک کنند.

چرا هزینه ارتودنسی دندان افزایش پیدا کرده است؟

عدم کنترل هزینه ها در بخش خصوصی دلیل اصلی این امر است. همانطور که میدانید مشکلات دندانی که با ارتودنسی دندان حل می شود اکثرا جزو خدمات زیبایی دندان محسوب می شوند. و ما در برخی از اقلام دارویی و درمانی که برای ارتودنسی دندان استفاده می شود، با تحریم روبرو هستیم. این تحریم ها نیز دلیلی بر افزایش هزینه ارتودنسی دندان محسوب می شود.

متاسفانه هزینه‌های دندانپزشکی دریافتی از مردم، بیشترشان نه تنها تحت تاثیر تحریم نیستند بلکه بدون هیچ حساب و کتاب خاصی دریافت می‌شوند. کار تا جایی پیش رفته که حتی تحریم مستقیم بخش پزشکی و دندانپزشکی هم نمی‌توانست هزینه‌ها را تا این مقدار جابجا کند.

به عنوان مثال هزینه ارتودنسی  دندان، هزینه ایمپلنت، هزینه عصب‌کشی و سایر هزینه‌های دیگر برخلاف مراکز دولتی، در برخی از کلینیک‌های خصوصی به قدری زیاد است که بیشتر بیماران توان پرداخت آن‌ها را ندارند. و این حاصل نمی‌شد مگر با عدم کنترل هزینه ها در بخش خصوصی.

متخصص ارتودنسی را بشناسید

ارتونسی اساساً تخصصی است که برای همین منظور (یعنی مرتب کردن دندان ها) روی کار آمده. متخصصانی که در این رشته درس خوانده و مشغول فعالیت هستند نامشان ارتودنتیست یا همان دکتر ارتودنسی است.

این متخصصان با تمام ناهنجاری های فکی (عدم هماهنگی بین دو فک) و نامرتبی های مختلف دندانی آشنا هستند و خوب می دانند چگونه و طی چه مدت زمانی این مشکلات را برطرف کنند.

 

راه های لاغری شکم و پهلو

۲۵ بازديد

بخاطر تصورات غلطی که در بین مردم وجود دارد، اغلب افراد فکر می کنند که تنها راه لاغری شکم و پهلو استفاده از حرکات ورزشی مرتبط با شکم و پهلو است.

در وهله اول باید بدانید که چیزی به عنوان لاغری موضعی شکم و پهلو وجود ندارد. وقتی که شما مشغول انجام حرکات ورزشی هستید، انرژی مصرفی شما باعث سوختن چربی های کل بدنتان می شود. اما باید در نظر داشته باشید که با رعایت برخی نکات می توانید سریع تر به اندام دلخواهتان برسید.

ورزش هوازی را با تمرین های مقاومتی ترکیب کنید.

در کنار رژیم غذایی سالم و کم‌کالری، ورزش از موثرترین راه‌های کاهش وزن و همچنین لاغری شکم است. باوجود این‌که ورزش‌های هوازی مانند دویدن و شنا باعث کالری‌سوزی و کاهش حجم چربی بدن می‌شوند؛ اگر این ورزش‌ها با تمرینات استقامتی مانند کار با وزنه یا حرکات کششی همراه شوند، نتیجه بسیار موثرتری خواهند داشت.

میزان مصرف فیبر را افزایش دهید

مصرف فیبر باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از نفخ شکم  می‌شود و شکمتان را لاغرتر نشان می‌دهد؛ چراکه نفخ؛ باعث ورم و بزرگ‌تر نشان‌دادن شکم می‌شود.

روزانه میزان پروتئین بیشتری مصرف کنید

مصرف پروتئین باعث می شود که رشد ماهیچه های بدن بیشتر شود. همچنین باعث می شود که مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. در نتیجه لاغری شکم و پهلو اتفاق می افتد. یکی ار رژیم های لاغری که در آن میزان مصرف پروتئین بالاست، رژیم لاغری پالئو است.

از اسید های چرب غیر اشباع استفاده کنید.

طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع به کاهش وزن بدن کمک می کنند.

از مصرف نوشیدنی های پرکالری بپرهیزید.

یکی از روش های لاغری شکم و پهلو این است که این نوشیدنی ها را به صورت زیر جایگزین کنید:

  • به جای نوشابه می توانید از مخلوط آب گازدار و میوه های مختلف استفاده کنید.
  • به جای آبمیوه های طبیعی از میوه ها استفاده کنید
  • حذف آبمیوه های مصنوعی به شما کمک می کند
  • چای و قهوه بدون شکر مصرف کنید.

برخی از افراد دچار افراط شده و از رژیم آب درمانی استفاده می کنند. استفاده از این رژیم سریع توسط هیچ پزشکی توصیه نمی شود.

در طول روز آب کافی بنوشید.

نوشیدن آب کافی بتعث می شود که دستگاه گوارش شما عملکرد بهتری داشته باشد و از نفخ آن جلوگیری می کند.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که لاغری شکم و پهلو به‌صورت موضعی،  بدون عمل‌های  جراحی یا روش‌های تهاجمی مانند لیپوساکشن امکان‌پذیر نیست. مواظب باشید در دام افراد سودجو که وعده روشهای لاغری شکم و پهلو به‌صورت موضعی و بدون تغییر سایز سایر اعضای بدن را می‌دهند، نیفتید.

منبع

چرا لمینت دندان بدترین روش زیبایی دندان هاست؟

۲۸ بازديد

لمینت دندان یک نوع از ونیرهای دندانپزشکی است که از آن برای رفع کردن عیب هایی که در ظاهر دندان وجود دارد استفاده می شود. ونیرهای دندانپزشکی لایه های بسیار نازک هستند که همرنگ دندان بوده و به سطح بالایی دندان های آسیب دبده می چسبد. از لمینت های دندانی برای رفع مشکلات ظاهری دندان ها استفاده می شود.

کاربرد لمینت دندان

یکی از روش هایی که بوسیله آن به زیباسازی طرح لبخند کمک می شود، لمینت دندان است. با استفاده از لمینت دندان می شود مشکلات زیر را حل کرد:

  • تغییر رنگ دندان ها که برطرف نمی شودپ
  • که دندانی که از بین نمی رود
  • شکستگی دندان ها
  • لب پر شدگی دندان ها
  • ترک خوردگی دندان ها
  • ساییده شدن دندان ها
  • کوتاه بودن یک یا چند دندان
  • فاصله بین دندان
  • نامرتبی بسیار جزئی دندان ها

دلایل اینکه چرا لمینت دندان بدترین روش مرتب کردن دندان هاست؟

با 4 دلیل زیر می توانید متوجه بشوید که چرا لمینت دندان بدترین روش مرتب کردن دندان هاست:

  • اصلی ترین کاربرد لمینت دندان بهبود زیبایی و رفع مشکلات زیبایی دندان هاست نه مرتب سازی دندان ها.
  • لمینت دندان یک روش تهاجمی است و به مینای دندان بصورت همیشگی آسیب می زند.
  • این روش یک راه موقت برای و ظاهری برای پنهان کردن نامرتبی دندان هاست و هر موقع که برداشته شوند دندان ها دوباره نامرتب هستند.
  • مقرون به صرفه و اقتصادی نیستند.

ارتودنسی دندان

یکی از قدیمی ترین شاخه های دندانپزشکی،که بسیار تخصصی هم هستند ارتودنسی دندان است. متخصص ارتودنسی باید نامرتبی های دندانی را تشخیص بدهد و ناهنجاری فکی را درمان کند. در آخر نیز اقدام به پیشگیری و درمان این ناهنجاری ها می کند. زمانی که احساس می کنید در طرح لبخند شما دندان های نامرتبی وجود دارند، در هر سنی که هستید برای مرتب کردنشان فقط و فقط باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

این متخصصان با دانشی که آموخته اند و با کمک وسایل خاصی اقدام به مرتب سازی دندان ها می کنند. وسایل و روش های مختلفی برای این منظور وجود دارد. شما در هنگام انتخاب روش ارتودنسی باید توجه داشته باشید که بهترین روش ارتودنسی متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

البته باید توجه داشته باشید که ما در ایران کمبود شدید متخصص ارتودنسی  داریم. این متخصص کارش مرتب کردن دندان‌ها و رفع ناهنجاری‌های فکی و دندانی است. درمان‌هایی که این متخصص انجام می‌دهد واقعاً تخصصی و دشوار هستند و از عهده دندانپزشکان عمومی خارج است. همین مساله معاقبا باعث افزایش هزینه ارتودنسی دندان شده است.

همه چیز درباره رژیم مدیترانه ای

۲۷ بازديد

رژیم مدیترانه ای سرشار از متنوع ترین مواد غذایی سالم است. از آنجا که تنوع غذایی سالم برای سلامت بدن و کاهش وزن مطلوب بسیار موثر و ضروری هستند؛ در واقع یکی از مزیت های اصلی این رژیم همین ویژگی است. به دلیل اینکه این رژیم لاغری سلامت محور است می توان آن را در زمره اصولی ترین رژیم های غذایی جای داد.

رژیم مدیترانه‌‌ ای آنچنان که از نامش پیداست، رژیمی مبتنی بر غذا‌های سنتی کشورهای اطراف دریای مدیترانه است که اکثر مردم آن مناطق تغذیه سالم، سلامت جسمانی و طول عمر بالایی دارند.

آیا رژیم مدیترانه ای باعث کاهش وزن می شود؟

در واقع رژیم مدیترانه ای یک رژیم لاغری و کاهش وزن نیست بلکه یک روش صحیح برای تغذیه سالم ارائه می دهد، اما در کنارش می تواند منجر به تناسب اندام و کاهش وزن نیز شود. رژیم غذایی مدیترانه ای تاکید بر مصرف مواد غذایی زیر دارد:

  • روغن‌ های سالمی مثل روغن زیتون
  • مصرف انواع حبوبات
  • استفاده از غلات کامل
  • مصرف انواع میوه ها و سبزیجات
  • مصرف مقدار متعادل از ماهی و غذاهای دریایی
  • محصولات لبنی

رژیم مدیترانه ای مصرف حداقل گوشت و فراورده های آن را توصیه می کند. در صورت پیروی کردن از این رژیم غذایی می توانید کاهش وزن توسط یک رژیم لاغری اصولی را هم تجربه کنید. افرادی که مبتلا به انواع بیماری های وابسته به چربی از جمله چربی خون و کبد چرب هستند با پیگیری و مداومت این رژیم در استانه ی سلامتی قرار می گیرند.

از جمله بیماری هایی که با رعایت این رژیم می توان از ابتلا به انها جلوگیری نمود، رسوبات رگ ها، بیماری های قلبی و عروقی، سکته ی قلبی، چاقی، دیابت، ناراحتی های معده و حتی بسیاری از بیماری های اعصاب می باشد.

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم مدیترانه ای

  • نان و رشته های فرآوری شده مانند ماکارونی و پاستا
  • انواع روغن های تصفیه شده و پالم دار
  • گوشت های فرآوری شده مانند کالباس، سوسیس و …
  • غذاهای چرب ناسالم مثل غذاهای فست فودی، کره مارگارین و …

معایب و عوارض این رژیم برای کاهش وزن

این رژیم بایدها و نبایدهای سختگیرانه ای ندارد اما برای گرفتن آن باید ویژگی های هر فرد را در نظر داشت و با توجه به سن، جنسیت، وزن، قد، میزان فعالیت بدنی، شرایط سلامت بدن و … رژیم لاغری مختص آن فرد را تجویز کرد.

همچنین رژیم لاغری مدیترانه ای می تواند جزء بهترین رژیم لاغری برای زنان باشد.

عدم تنظیم کالری و مشخص نبودن مقدار مصرف مواد غذایی یکی از معایب رژیم مدیترانه ای است. همچنین برخی افراد عقیده دارند از آنجا که مصرف آجیل در این رژیم غذایی هیچ گونه ممنوعیتی ندارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ابتلا برخی بیماری ها شود.

منبع : https://www.dritm.ir/

عمل ساسی بای پس معده

۳۱ بازديد

اکثر افراد جامعه از افزایش وزن شدید و چاقی رنج می‌برند و برای رسیدن به وزن ایده‌آل به دنبال روش‌های مانند رژیم های سریعی همچون رژیم لاغری شوک هستند.

 هستند. در این میان هستند کسانی که تعدادشان کم هم نیست و نمیتوانند دردسرها و سختی های رژیم گرفتن را تحمل کنند و مستقیم سراغ عمل‌های جراحی لاغری میروند. البته باید توجه داشته باشید که افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید بهترین روش لاغری مورد تایید پزشکان را انتخاب کنند. ساسی بای پس معده یکی از جدید ترین عمل‌های جراحی لاغری است و ترکیبی از دو عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده است که با روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. در این عمل ابتدا عمل اسلیو را انجام می‌دهند و سپس بخشی از انتهای روده کوچک را به بخش اسلیو شده معده متصل می‌کنند. ادامه این مقاله را بخوانید تا بیشتر با این عمل آشنا شوید.

جراحی ساسی بای پس معده برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که قصد انجام این عمل را دارند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • سن افراد باید بین ۱۸ تا ۶۵ سال
  • بیمارانی که چاق هستند و یا به عبارتی شاخص توده بدنی یا BMI آن ها بیش از ۳۵ است و وزن آنها از طریق رژیم های لاغری اصولی هم به میزان ایده آل و مناسب خود نرسیده است.
  • بیمارانی که شاخص توده بدنی آن ها بالاتر از ۳۰ است مشروط بر اینکه از سایر بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت و فشار خون بالا رنج ببرند.
  • کسانی که عمل اسلیو ناموفق داشته اند.

مراقبت ‌های بعد از عمل

  • بیمار پس 24 تا 48 ساعت بعد از انجام عمل از بیمارستان مرخص می‌شود و باید 10 روز بعد برای بررسی‎‌های بعدی به پزشک مراجعه کند.
  • برای مراقبت‌های غذایی بعد از عمل ساسی بای پس معده مانند دیگر جراحی‌ها باید از خوردن غذاهای سفت و جامد به مدت30 روز پرهیز کرد.
  • مصرف مایعات آبکی در 15 روز اول توصیه می‌شود مانند: آب هویج، آب مرغ، آب سیب …
  • تغییر رژیم در 15 روز دوم و خوردن غذاهای نرم و صاف شده به صورت پوره توصیه می‌شود.
  • بعد از 30 روز خوردن غذاهای جامد در حجم کم شروع شود.
  • مراجعه به پزشک خود بعد از گذشت 3 ماه از عمل لازم است.
  • مصرف به موقع و درست داروهای بعد از عمل

هزینه عمل این روش درمانی چقدر است؟

هزینه این جراحی با توجه به شرایط زیر متفاوت است.

  • میزان مهارت و تخصص پزشک
  • نوع بیمارستانی که در آن قصد انجام عمل را دارید.
  • وسایل، مواد و تجهیزاتی که برای عمل جراحی نیاز دارید.
  • هزینه بستری شدن در بیمارستان تا زمان ترخیص
  • سایر هزینه‌های جانبی

جمع بندی

افرادی که با استفاده از رژیم لاغری اصولی به نتیجه مطلوب نمی رسند به دنبال این روش های لاغری می روند. عمل ساسی بای پس معده ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد ولی به  این معنی نیست که برای همه مناسب باشد باید حتما زیر نظر پزشک متخصص و با مشورت او تصمیم به انجام این جراحی بگیرد. اگر جراح لاغری شما این روش را برای شما تجویز کند قطعا برای شما مزایای دارد و این عمل را انجام دهید.  در صورتی که شرایط انجام آن ندارید به سراغ راه‌حل‌های دیگر بروید.

منبع : https://www.dritm.ir/

لاغری و رژیم های غذایی کاهش وزن

۲۹ بازديد

علم تغذیه برای بهتر کار کردن اندام های بدن و سالم ماندن توصیه می کند هر روز از گروه های غذایی پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی، ویتامین ها به اندازه کافی مصرف گردد؛ به عبارت دیگر یک رژیم غذایی سالم شامل همه گروه های غذایی است.

بیماری های ناشی از پرخوری

چنانچه اگر میزان و حجم کالری غذاها بیش از نیاز بدن باشد بدن با مشکل و عوارض هایی مواجه می شود. اگر بدن در یک نوبت غذایی با حجم گسترده ای از غذاهای پرکالری و پرچرب روبرو شود برای هضم و گوارش متحمل سختی هایی می شود و چنانچه برای بلندمدت این کار صورت بگیرد، به مشکلات و عوارض هایی دچار می شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است. برای کنترل میزان کالری مصرفی روزانه می توانید از یک رژیم کالری شماری استفاده کنید.

  • بیماری قند
  • سرطان معده
  • پوکی استخوان
  • سخت شدن دیواره های قلبی
  • افزایش کلسترول خون
  • سکته مغزی
  • چاقی مفرط و افزایش وزن

چگونه از شر پرخوری خلاص شویم؟

اینکه فرد چرا پرخوری می کند دلایل جسمی و گاه ذهنی دارد که باید برای ریشه یابی این مساله به پزشک تغذیه مراجعه کند. ولی در اینجا راه حلی موثر برای رفع معضل پرخوری عصبی و چاقی می توان پیشنهاد کرد و آنهم استفاده از رژیم لاغری.

زیرا بر اثر خوردن زیاد چربی در قسمت های خاصی از بدن( همانند تجمع چربی ها در نواحی شکم که با استفاده از روش های لاغری شکم و پهلو این مشکل را رفع کنید.) جمع می شود، و تنها از طریق تغییر در سبک غذایی و داشتن رژیم لاغری اصولی است که چربی های بدن می سوزد و حجم آن در کل بدن تغییر می کند.

یک رژیم لاغری صحیح و مناسب دارای مقدار زیادی میوه، سبزی، کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین ها و هم چنین دربردارنده چربی های کم باشد.

پرطرفدارترین رژیم های لاغری

رژیم وگان

در این نوع رژیم ها اساس رژیم استفاده از انواع مواد غذایی ای است که شامل گیاهان و میوه جات و سبزیجات است، استفاده از انواع گوشت ها در رژیم گیاه خواری به طور کلی ممنوع است و افراد نمی توانند در دوره ای که رژیم دارند از گوشت های مختلفی مثل گوشت مرغ و یا گوشت قرمز و یا ماهی استفاده کنند. واقعیتی که وجود دارد این است که برخی از انواع رژیم های گیاه خواری یا وگانیسم به قدری سفت و سخت هستند که استفاده از هرگونه از محصولاتی که از حیوانات تهیه می شود ممنوع است، برای مثال پنیر و شیر نیز از این جهت که از حیوانات تهیه می شود از برنامه غذایی حذف می شود و البته بخشی از این رژیم مربوط به مسائل اخلاقی و رعایت حقوق حیوانات است .

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک ، هم انواع مختلف دارد و ابتدا در سال 1920 برای بیماران صرعی توصیه شد که بعد ها برای ورزشکاران و بدنساز ها مورد استفاده قرار گرفت. در رژیم غذایی کتوژنیک با کاهش مصرف کربوهیدرات ها و جایگزین کردن چربی به جای آن، بدن در حالت متابولیک به نام کتوزیس قرار می گیرد. با این‌که به نظر می‌ رسد مصرف زیاد چربی باعث اضافه وزن شود، ولی این رژیم توانسته است با مصرف کم کربوهیدرات‌ ها باعث شود بدن برای تامین انرژی مورد نیاز شروع به سوزاندن چربی کند.

رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای بیشتر برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند توصیه می شود، طبق تحقیقات انجام شده کسانی که در حوزه مدیترانه مانند یونان و ایتالیا زندگی می کنند معمولا سبک تغذیه سالم تری دارند و بالطبع سالم تر از دیگر مناطق نیز هستند. غذاهای مورد استفاده در این مناطق شامل روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات تازه و لبنیات است و یکی از مهمترین مزیت های این رژیم غذایی استفاده کم از گوشت است.

رژیم اتکینز

رژیم لاغری اتکینز در اواخر قرن بیستم توسط شخصی به نام رابرات اتکینز که یکی از بهترین متخصصان در زمان خود بودند ابداع شده است و طرفدارن خاص خود را نیز دارد، اصول این رژیم استفاده بیش از حد چربی های اشباع می باشد  که به تازگی نشان داده شده است بی ضرر هستند و افزایش کلسترول را در پی ندارند. این رژیم غذایی شامل 4 مرحله القا، تعدیل، تنظیم دقیق و حفظ وزن است که در ضمن آن باید روزی 20 گرم کربوهیدرات استفاده کنید تا روند کاهش وزن شما سریع شروع شود.

منبع

 

کدام مواد غذایی در رژیم شیردهی ضروری هستند؟

۲۸ بازديد

رژیم غذایی اصولی، همیشه و مهم تر از آن در دروان شیردهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رژیم غذایی انتخاب شده در این دوران باید شامل مواد مغذی مورد نیاز هم برای مادر و هم برای نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، باشد.

برخی مادران به دلیل پرخوری عصبی دچار اضافه وزن می شوند. بدین ترتیب مادر می تواند از انواع رژیم استفاده کند. تمام مواد مغذی و ویتامین‌هایی که کودک در ۶ ماه اول زندگی به آن احتیاج دارد در شیر مادر وجود دارد. تنها ویتامین D است که در شیر مادر وجود ندارد. به دلیل اینکه همه این ترکیبات موجود در شیر از بدن مادر تامین می‌شود، رژیم شیردهی بر اساس نیاز‌های بدن مادر برنامه‌ریزی و تعریف می‌شود.

در نتیجه یک رژیم شیردهی غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها دوران شیردهی بسیار مهم است.

مواد مغذی مورد نیاز مادران در رژیم شیردهی

پروتئین:

کلید اصلی سلامت مادر و کودک پروتئین است و لازم است مقدار زیادی پروتئین در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. موادغذایی شامل پروتئین: گوشت،ماهی،مرغ،پنیر،ماست و ...

کلسیم:

 وجود کلسیم برای استحکام استخوانها ضروری است. باتوجه به اینکه کلسیم یکی از عناصر اصلی شیر مادر است، اگر رژیم غذایی شما مقدار کافی کلسیم را دارا نباشد، بدن شما از کلسیم موجود در استخوان‌ها برای رفع نیازهای خود استفاده می کند. اما خوشبختانه کلسیمی که در دوران شیردهی از دست میرود، طی چند ماه پس از قطع شیردهی بازیابی می شود. مواد غذایی حاوی کلسیم: شیر، پنیر و ماست، شیر سویا غنی شده با کلسیم و ...

آهن:

در دوران بارداری ذخیره آهن موجود در بدن مصرف می‌شود و در دوران شیردهی باید آهن مورد نیاز بدن را با مصرف غذاهای غنی از آهن مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی،آجیل و خشکبار،سبزیجات برگ سبز و ... احیا کنید.

ید

ید ماده معدنی حیاتی است که منجر به رشد سالم و طبیعی می‌شود. غذاهای دریایی، لبنیات، آرد نان غنی شده با ید و نمک ید دار به افزایش دریافت ید شما کمک می‎کند.

ویتامین‌ها:

ویتامین: C 

برای رشد و جلوگیری از انواع عفونت‌ها مفید است و مرکبات، انواع توت ها، میوه های استوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی و ... حاوی این ویتامین هستند.

ویتامینA  :

سبزیجات سبز تیره و زرد مانند بروکلی، هویج و کدو تنبل شامل این ویتامین میشوند.

ویتامین : D

کودک شما به ویتامین D بیشتری نسبت به چیزی که شیر مادر می‌تواند تامین کند نیاز دارد. ماهی‌های چرب، روغن‌های کبد ماهی و غذاهای غنی‌شده، به مقدار زیاد حاوی ویتامین D هستند. این ویتامین برای سلامتی کلی، به‌ خصوص سلامت استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است.

تغذیه خوب در دوران شیردهی به شما کمک می‌کند تا به نیازهای غذایی اضافی خود و نوزاد خود پاسخ دهید. پس سعی کنید همه گروه‌های غذایی در برنامه تغذیه خود قرار دهید.

نتیجه:

اکثر خانم ها پس از مشاهده ی اضافه وزن خود در دوران بارداری به مواردی همچون لاغری با کدو، رژیم لاغری  نوم و .. روی می /اورند. همچنین خانم ها برای کاهش وزن بعد از بارداری می توانند از رژیم لاغری برای زنان استفاده کنند.

منبع