آرشیو شهریور ماه 1401

با مقاله هایی پیرامون سلامت فردی همراه ما باشید

رژیم غذایی برای لاغری

۳۱ بازديد

افراد زیادی هستند که از چاقی و اضافه وزن رنج می برند. برخی نیز به دلیل کمبود وزن به دنبال یک رژیم چاقی و افزایش وزن هستند. اما افرادی که از چاقی رنج می برند باید به دنبال یک رژیم لاغری اصولی بگردند.

زمانی که درمورد رژیم غذایی صحبت می شود، همه افراد به دنبال یک الگوی غذایی عجیب و غیر معمول هستند که بتوانند بوسیله آن کاهش وزن داشته باشند. اغلب به دنبال یک رژیم لاغری سریع همانند رژیم آب درمانی 3 روزه هستند.

مسئله و مقوله لاغری برای زنان بیشتر اهمیت دارد. همیشه به دنبال بهترین رژیم لاغری برای زنان هستند.

ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی

اولین قدم برای پیدا کردن یک رژیم لاغری اصولی مراجعه به پزشک است. بهترین روش لاغری مورد تایید پزشکان را می توانید پیدا کنید. یکی از مواردی که می تواند به شما در مسیر کاهش کمک کند، لیست غذاهای کم کالری است. این گونه غذاها برای افرادی که تحمل گرسنگی را ندارند می تواند بسیار مفید باشد. البته گفتنی است که غذاهای سیر کننده و کم کالری باعث می شوند که شما مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.

باید توجه داشته باشید که یک رژیم لاغری باید ویژگی هایی داشته باشد تا به شخص همانند رژیم جنرال موتورز فشار وارد نشود. در ادامه برخی از آنها را نام می بریم:

حذف وعده غذایی ممنوع

شاید باور داشته باشید که با حذف یک وعده غذایی راحت تر می توانید کاهش وزن داشته باشید اما این کار اشتباه است. زیرا در وعده بعدی مجبور به مصرف غذای بیشتری می شوید.

حذف گلوتن ممنوع

گلوتن یک پروتئین است که در انواع غلات ها همانند: گندم و جو پیدا می شود. حذف یک گروه غذایی در یک رژیم لاغری اصولی می تواند موجب کمبود مواد مغذی و دیگر مشکلات سلامتی شود.

اگر رژیم لاغری پاسخگو نبود چه کنیم؟

زمانی که شما تمام راهای لاغری و کاهش وزن را امتحان کرده باشید، پزشک متخصص به شما روش های دیگری را توصیه می کنند. برخی از افراد هستند که با توجه به شاخص توده بدنی شان نیاز به لاغری دارند. در پاسخ به سوال bmi شاخص توده بدنی چیست باید بگوییم که به کمک آن میزان تقریبی چربی بدن اندازه گیری می شود.

پزشک متخصص پس از رژیم های لاغری به شما توصیه می کند که به دنبال ورزش برای لاغری شکم و پهلو بروید و اگر کاهش وزن حاصل نشد، باید راه های دیگری را در پیش بگیرید. عمل های لاغری گام آخر برای کاهش وزن و لاغری است.

که البته گفتنی است معروف ترین عمل لاغری, جراحی لاغری اسلیو معده است.

منبع: https://www.dritm.ir/

ورزش برای لاغری چه تاثیری می تواند داشته باشد؟

۲۸ بازديد

ورزش برای لاغری از جمله راه ها و روش هایی است که نیاز به صبر زیادی دارد. بنابر این اگر برای لاغری و کاهش وزن عجله دارید باید به دنبال روش های دیگری باشید.

روش هایی همچون عمل لاغری که معروف ترین عمل لاغری ، اسلیو معده است. همچنین رژیم های لاغری سریع و یا رژیم های لاغری اصولی نیز می تواند به شما کمک کند.

اما سوالی که پیش می آید این است: کدام ورزش برای لاغری موثرتر است؟ ورزش های لاغری موضعی چه تاثیری دارند؟ در ادامه با دکتر آیتم همراه باشید تا با انواع ورزش برای لاغری موضعی آشنا شوید.

ورزش برای لاغری

برخی از افراد هستند که دچار چاقی موضعی شده اند. این امر بدین معناست که مثلا فقط در ناحیه شکم و یا فقط در ناحیه پاها دچار چاقی شده اند. این افراد اگر از انواع رژیم لاغری و غذاهای سیر کننده و همچنین از لیست غذاهای کم کالری استفاده کنند .

همچنین افرادی هستند که عمل های لاغری را انتخاب کرده اند. به این افراد توصیه می شود که از تجربه کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند هم استفاده کنند.

زمانیکه میزان کالری دریافتی شما بیشتر از میزان کالری مصرفی شما باشد، این انرژی بصورت بافت چربی در نقاط مختلف بدنتان تجمع پیدا می کند. برای کاهش وزن در این نواحی باید از بهترین ورزش برای لاغری موضعی استفاده کید.

برای مثال ورزش برای لاغری شکم و پهلو

ورزش برای لاغری پا

از ورزش های ایروبیک و هوازی می توانید به عنوان ورزش برای لاغری پا استفاده کنید. ورزش های زیادی برای لاغری هستند که جزو ورزش های هوازی هستند. تنها عاملی که مهم این است که از یک ورزش درست برای بالا بردن ضربان قلبتان استفاده کنید.

ورزش برای لاغری شکم و پهلو

ورزش برای لاغری شکم و پهلو از مهم ترین عواملی است که می تواند به شما کمک کند. شما می توانید از انواع ورزش ها همانند: چرخش روسی، پاشنه بالا،لمس پاشنه، ورزش صبحگاهی و ... بدین ترتیب می توانید سریع ترین راه لاغری شکم و پهلو را پیدا کنید.

منبع: https://www.dritm.ir/

تاثیر شگفت انگیز عمل جراحی اسلیو معده

۳۶ بازديد

افرادی که به اضافه وزن و چاقی مفرط مبتلا هستند، همیشه به دنیال یک راه سریع و آسان برای لاغری و کاهی وزن می گردند. عمل اسلیو معده یکی از این راه ها به شمار می آید.

رژیم های لاغری سریع همانند رژیم لاغری سه روزه می توانند در مدت زمان کمی باعث کاهش وزن شما بشوند اما اینگونه رژیم ها توسط پزشکان توصیه نمیشه و بصورت بسیار سریع برگشت پذیر هستند. همچنین پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که بهترین روش لاغری را برای خود انتخاب کنید.

انواع عمل های لاغری

انواع عمل های جراحی چاقی بر سه پایه اصلی استوارند.

  • دستگاه گوارش را محدود می کند.
  • ایجاد سو جذب برای بدن
  • ترکیبی از هر دو

از جمله انواع عمل های لاغری می توان به ساسی بای پس معده، اسلیو معده، لاپاراسکوپی و ... اشاره کرد که معروف ترین عمل جراحی لاغری اسلیو معده است. در این عمل حدود 80 درصد از حجم معده از بدن خارج می شود و معده به شکل موز یا آستین در می آید ( اسلیو در لغت انگلیسی به معنای آستین می باشد).

با کاهش حجم معده حجم ورود غذا به معده شما کاهش می یابد و شما زودتر احساس سیری می کنید. این عمل برای کسانی مناسب است که تنها حجیم خوار اند و با این عمل معده حجم کمتری از مواد غ ذایی را در خود جا داده و در نتیجه باعث سیری زودرس در شما خواهد شد.

عمل جراحی اسلیو معده چه تاثیری دارد؟

میزان کاهش وزن در افراد مختلف یکسان نیست اما در حالت استاندارد حدود 60 تا 70 درصد اضافه وزن شما در سال اول کم می شود.

به عنوان مثال اگر شما با توجه به محاسبه شاخص توده بدنی خود 90 کیلوهستید و 30 کیلو اضافه وزن دارید حدود 60 تا 70 درصد این 30 کیلوگرم در سال اول از شما کسر می شود و بععد از یکسال با توجه به شرایط شما روند کاهش وزن ادامه یا خاتمه می یابد. البته که محاسبه کالری مورد نیاز بدن تان بطور روزانه کمک بزرگی می تواند به شما بکند.

در پایان باید این نکته را بیان کنیم که انتخاب نوع عمل جراحی با توجه به فاکتورهای بسیار زیادی انجام می گیرد و نمی توان برای همه ی افراد از یک نسخه و یک عمل خاص استفاده کرد.

منبع: https://www.dritm.ir/

غذای کم کالری چه کمکی به کاهش وزن می کند؟

۳۶ بازديد

استفاده و مصرف انواع غذای کم کالری برای لاغری به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار کمک می کند و همچنین باعث افزایش سرعت در کاهش وزن شما می شود. اکثر مواد غذایی که در دسته سبزیجات و میوه ها قرار دارند جزو غذاهای کم کالری محسوب می شوند.

البته باید توجه داشته باشید که اگر مجموع مواد غذایی که در طول روز مصرف می­‌کنید کم تر از نیاز بدن نباشد، شاهد کاهش وزن نخواهید بود. بنابراین صرف کم کالری بودن مواد غذایی مجوزی برای مصرف بی قاعده این خوراکی ها نیست. برای مثال رژیم لاغری یک ماهه رایگان به شما در این روند کمک زیادی خواهد کرد.

احساس سیری برای کاهش وزن و حفظ وزن مهم است، زیرا بر روی این که چقدر بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده غذا بخوریم و چقدر در وعده غذایی بعدی خواهیم خورد، تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل شما باید از غذاهای سیر کننده استفاده کنید.

زمان خوردن غذای کم کالری

کسانی که به دنبال سبک زندگی سالم هستند معمولا ترجیح می دهند وعده غذایی شام کم کالری و سبک باشد. اگر میخواهید کاهش وزن داشته باشید ضمن این که شامتان باید کم کالری باشد ، زمان صرف شام را هم باید به قبل از ساعت 10 شب منتقل کنید تا منجر به تجمع چربی در بدنتان نشود و فاصله مناسب تا زمان خوابیدن برای هضم غذا داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آیا استفاده از رژیم چاقی برای افزایش وزن خوب است؟

غذاهای کم کالری معروف

1.      سیب

این میوه پر از فیبر در رتبه بالایی در شاخص سیری غذاهای رایج قرار می‌گیرد و در رتبه پایین تر از پرتقال قرار می‌گیرد. این میوه دارای فیبر و آب بسیاری است و به عنوان یک میان وعده عالی می‌توان از آن استفاده کرد.

2.      بروکلی

این سبزی سرشار از فیبر و کم کالری است و با داشتن ویتامین‌های A ، C، E، K، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم به عنوان یک غذای فوق العاده برای مبارزه با سرطان در نظر گرفته می‌شود.

3.      خیار، کرفس و هویج

این سبزیجات پر از آب و فیبر را می‌توان به صورت خام یا با کمی هوموس مصرف کرد. به علاوه، ویتامین‌های A‌، C، Kو پتاسیم دریافت خواهید کرد.

خیار بیش‌تر از آب تشکیل شده است به همین دلیل در نصف فنجان یا 52 گرم از آن فقط هشت کالری انرژی موجود است.

نتیجه

افرادی که به کمک رژیم های لاغری اصولی و انواع غذاهای کم کالری و سیر کننده به نتیجه دلخواه نمیرسند به دنیال انواع عمل های لاغری می روند که معروف ترین و پرطرفدارترین آنها عمل اسلیو معده است. البته قبل از عمل باید عوارض عمل اسلیو معده را در نظر بگیرید.

منبع: https://www.dritm.ir/

غذاهای سیر کننده و تاثیر آنها در رژیم غذایی ما

۳۰ بازديد

انواع غذاهای سیر کننده و کم کالری باعث می شوند که مدت زمان بیشتری در روز احساس سیری کنید و انرژی مورد نیاز بدنتان برای زمان بیشتری تامین شود. غذاهای سیر کننده و کم کالری یکی از بهترین انتخاب هایی است که افراد می توانند در رژیم غذایی خود جای دهند.

برای مثال موادی که حاوی قند زیادی هستند باعث می شوند که در مدت زمان کمی احساس سیری زیاد و شدیدی داشته باشید. البته باید در نظر بگیرید که این مواد غذایی احساس سیری شدید دارند اما همچنین کالری بالایی نیز دارا هستند.  افرادی که از عمل لاغری فراری هستند باید راه هایی همچون مصرف غذاهای سیر کننده را انتخاب کنند.

بهترین غذاهای سیر کننده کدامند؟

اگر شما از مواد غذایی سیر کننده و کم کالری استفاده کنید و به غذاهای خود اضافه کنید، سلامت خود و خانواده خود را می توانید تضمین کنید.  در ادامه با انواع غذاهای سیر کننده و کم کالری آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری یک ماهه چه کمکی به کاهش وزن می کند؟

سوپ غذای کم کالری مقوی

سوپ ها جزء غذاهای کم کالری هستند که با وجود مایع بودن، می توانند احساس سیری مناسبی را به شما بدهند. آن ها ممکن است به مدت طولانی در معده باقی بمانند و این باعث می شود که مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید.

املت جزء ساده ترین غذاهای کم کالری به حساب می آید و انواع مختلفی از آن وجود دارد که با توجه به موادغذایی استفاده شده در آن، میزان کالری دریافتی شما توسط آنان متفاوت خواهد بود. انواع املت شامل املت اسفناج، املت سیب زمینی، املت یونانی و ... می شود.

ماهی

مصرف ماهی به خصوص ماهی های کم کالری همچون سالمون را حتما در رژیم خود قرار دهید. ماهی به عنوان یک غذای کم کالری نسبت به سایر غذا‌های غنی از پروتئین از جمله تخم مرغ و گوشت گاو، به میزان بیشتری می‌ تواند احساس سیری ایجاد کند و در واقع دارای بالاترین رتبه بین تمام غذا‌های مورد آزمایش می‌ باشد.

انواع سالاد

سالاد یکی از معروف ترین غذاهای سیرکننده ای است که در عین سبک بودن، باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و در نتیجه فرد کمتر به سراغ تنقلات و خوراکی ناسالم می رود. از پر طرفدار ترین سالادها می توان موارد زیر را نام برد: سالاد سزار، سالاد مرغ سبز، سالاد سیب زمینی، سالاد یونانی و ... .

بیشتر بخوانید: لاغری با روزه خواری چگونه است؟

تخم مرغ آب پز

تخم مرغ آب پز به عنوان یک صبحانه کم کالری و سیرکننده در بین طرفداران رژیم غذایی سالم و خصوصا ورزشکاران شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌ دهد افرادی که در وعده صبحانه تخم ‌مرغ آب پز میل می‌ کنند در طول روز احساس گرسنگی کمتری می‌ کنند و در نتیجه کالری کمتری در ادامه روز دریافت می ‌کنند.

منبع: https://www.dritm.ir/

رژیم شوک لاغری

۳۳ بازديد

همان‌ طور که از عنوانش مشخص است، با وارد کردن شوک به بدن فرد منجر به چربی‌سوزی قوی و کاهش وزن در مدت‌زمان کوتاهی می‌شود. این رژیم معمولاً به افرادی توصیه می‌شود که اضافه ‌وزن شدیدی دارند و از چاقی رنج می‌برند. این افراد می‌توانند با استفاده از رژیم شوک لاغری، متابولیسم بدن را افزایش داده و همانند رژیم لاغری سه روزه به کاهش وزن سریع دست یابند.

دوره زمانی رژیم

انواع رژیم لاغری شوک را می‌توان بر‌اساس مدت‌ زمان استفاده از آن و نوع مواد غذایی ثابت در هر وعده غذایی مشخص کرد. به ‌طورکلی از این رژیم می‌توان به‌ صورت چرخشی و مکرر استفاده کرد؛ اما برای این کار باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص تغذیه قرار بگیرید. بهترین دوره زمانی برای پیروی از این رژیم دوره‌های 7 تا 14 روزه، آن هم تحت نظر پزشک است.

مزیت‌های رژیم شوک لاغری

از مزایای رژیم شوک لاغری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سم‌ زدایی بدن: یکی از مهم‌ ترین مزایای رژیم شوک کاهش وزن به همراه سم ‌زدایی بدن است. از آنجایی‌ که در طول این رژیم از آب و مایعات فراوانی استفاده می‌شود همانند رژیم آب درمانی. استفاده از آن می‌تواند سموم موجود در بدن را پاک‌سازی کند.
  • جلوگیری از استپ وزن: یکی از مشکلات افرادی که از رژیم‌ های لاغری مختلفی استفاده می‌کنند، استپ وزنی است. یعنی با استفاده از رژیم‌ های مختلف لاغری وزنی کم نمی‌کنند. این رژیم شرایط استپ ‌وزنی را از بین برده و موجب کاهش وزن می‌شود.

معایب رژیم شوک لاغری

رژیم‌ های لاغری کوتاه‌ مدت مانند رژیم لاغری شوک، معایب و نواقص قابل‌ توجهی هم دارند که از مهم‌ترین معایب این رژیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تثبیت وزن: این رژیم مانند سایر رژیم‌های لاغری دوره‌ ای، برای تثبیت وزن در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل ممکن است پس از اتمام دوره رژیم، فرد مجدد شروع به پرخوری کرده و باز هم دچار اضافه ‌وزن شدید شود.
  • سخت‌ گیرانه بودن رژیم: این رژیم برای هر فرد متفاوت است و معمولاً در اجرای آن هیچ انعطافی وجود ندارد و شما باید دقیقاً مطابق وعده‌های مشخص‌شده غذا بخورید. و تمام متخصصان تغذیه بر این باورند که رژیم شوک یک رژیم لاغری علمی نیست.
  • ناتوانی در تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن: ازآنجایی‌ که در این رژیم شما برخی از مواد غذایی مورد نیاز بدن را دریافت نمی‌کنید، ممکن است دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین ‌ها شوید که در نهایت عوارض کاهش وزن سریع مانند ریزش مو، ناخن‌های شکننده، آسیب‌های پوستی و مشکلات گوارشی را به همراه خواهد داشت.

منبع: https://www.dritm.ir/

عمل اسلیو معده چیست و چگونه انجام میشود؟

۳۲ بازديد

یکی از پدیده های زندگی ماشینی و مدرن که منجر به تغییر سبک زندگی، نوع تغذیه و فعالیت های بدنی افراد شده، معضلی به نام چاقی و اضافه وزن است. یکی از جدیدترین روش‌ها برای کاهش وزن سریع، نوعی عمل لاغری به نام عمل اسلیو معده است.

عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

این روش معمولا به صورت لاپاراسکوپیک انجام می شود که در آن ابزارهای باریکی از طریق چندین برش در قسمت فوقانی شکم وارد بدن می شوند. در حین عمل اسلیو معده حدود ۷۰ درصد معده برداشته می شود و معده شکلی لوله مانند پیدا می کند که تقریبا به اندازه و شکل یک موز است.

کاندیدای مناسب عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده عموما زمانی انجام می شود که روش های دیگر مانند رژیم غذایی و فعالیت های جسمانی نتیجه در بر نداشته اند. این افراد از انواع غذاهای سیر کننده استفاده کرده اند اما نتوانسته اند که کاهش وزن داشته باشند. همچنین غذاهای کم کالری نیز به این افراد کمک نکرده است.

بطور کلی این جراحی برای افراد دارای شرایط زیر مناسب است:

افراد دارای شاخص توده بدنی BMI 40 یا بالاتر ( چاقی شدید ).

افراد دارای BMI 35 تا ۳۹.۹ که دیگر مشلات جدی مربوط به چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و یا آپنه خواب شدید را نیز مبتلا هستند. در برخی موارد اگر BMI فرد بین ۳۰ تا ۳۴ باشد و به برخی بیماری های خطرناک دیگر مربوط به چاقی نیز دچار باشد ممکن است انواع خاصی از جراحی چاقی توصیه شود.

همچنین فرد باید تمایل به این داشته باشد که تغییراتی دائمی در زندگی خود ایجاد کند تا به سبک زندگی سالم تری منجر شود. ممکن است فرد نیاز به این داشته باشد تا در برنامه های فالو آپ بلند مدت که شامل کنترل تغذیه، سبک زندگی و رفتار و وضعیت سلامت  و ورزش برای لاغری فرد می شود.

آن‌چه که در نهایت باید بدانید

در نهایت باید بدانید که داشتن آرامش و پا پس نکشیدن از ادامه راه می‌تواند اصلی‌ترین گزینه در به‌موفقیت‌رسیدن این جراحی باشد. این موضوع را باید آویزه گوشتان کنید که برخلاف جشن آمردادگان که جاودانگی طبیعت را جشن می‌گیرد، شما فرسنگ‌ها با جاودانگی فاصله دارید و این رژیم هم در کنار تمام مزایا و معایبی که دارد فقط به بالارفتن کیفیت زندگی شما کمک می‌کند.

منبع: https://www.dritm.ir/

روش های لاغری شکم

۳۶ بازديد

بخاطر تصورات غلطی که در بین مردم وجود دارد، اغلب افراد فکر می کنند که تنها راه لاغری شکم و پهلو استفاده از حرکات ورزشی مرتبط با شکم و پهلو است.

در وهله اول باید بدانید که چیزی به عنوان لاغری موضعی شکم و پهلو وجود ندارد. وقتی که شما مشغول انجام حرکات ورزشی هستید، انرژی مصرفی شما باعث سوختن چربی های کل بدنتان می شود. اما باید در نظر داشته باشید که با رعایت برخی نکات می توانید سریع تر به اندام دلخواهتان برسید.

ورزش هوازی را با تمرین های مقاومتی ترکیب کنید.

در کنار رژیم غذایی سالم و کم‌کالری، ورزش از موثرترین راه‌های کاهش وزن و همچنین لاغری شکم است. باوجود این‌که ورزش‌های هوازی مانند دویدن و شنا باعث کالری‌سوزی و کاهش حجم چربی بدن می‌شوند؛ اگر این ورزش‌ها با تمرینات استقامتی مانند کار با وزنه یا حرکات کششی همراه شوند، نتیجه بسیار موثرتری خواهند داشت.

میزان مصرف فیبر را افزایش دهید

مصرف فیبر باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از نفخ شکم  می‌شود و شکمتان را لاغرتر نشان می‌دهد؛ چراکه نفخ؛ باعث ورم و بزرگ‌تر نشان‌دادن شکم می‌شود.

روزانه میزان پروتئین بیشتری مصرف کنید

مصرف پروتئین باعث می شود که رشد ماهیچه های بدن بیشتر شود. همچنین باعث می شود که مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. در نتیجه لاغری شکم و پهلو اتفاق می افتد. یکی ار رژیم های لاغری که در آن میزان مصرف پروتئین بالاست، رژیم لاغری پالئو است.

از اسید های چرب غیر اشباع استفاده کنید.

طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع به کاهش وزن بدن کمک می کنند.

از مصرف نوشیدنی های پرکالری بپرهیزید.

یکی از روش های لاغری شکم و پهلو این است که این نوشیدنی ها را به صورت زیر جایگزین کنید:

  • به جای نوشابه می توانید از مخلوط آب گازدار و میوه های مختلف استفاده کنید.
  • به جای آبمیوه های طبیعی از میوه ها استفاده کنید
  • حذف آبمیوه های مصنوعی به شما کمک می کند
  • چای و قهوه بدون شکر مصرف کنید.

برخی از افراد دچار افراط شده و از رژیم آب درمانی استفاده می کنند. استفاده از این رژیم سریع توسط هیچ پزشکی توصیه نمی شود.

در طول روز آب کافی بنوشید.

نوشیدن آب کافی بتعث می شود که دستگاه گوارش شما عملکرد بهتری داشته باشد و از نفخ آن جلوگیری می کند.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که لاغری شکم و پهلو به‌صورت موضعی،  بدون عمل‌های  جراحی یا روش‌های تهاجمی مانند لیپوساکشن امکان‌پذیر نیست. مواظب باشید در دام افراد سودجو که وعده روشهای لاغری شکم و پهلو به‌صورت موضعی و بدون تغییر سایز سایر اعضای بدن را می‌دهند، نیفتید.

منبع

گیاهخواری؛ تاریخچه، انواع، مضرات، رژیم، غذاها و هر آنچه که باید بدانید

۲۸ بازديد

گیاهخوارها معمولا محصولاتی مثل میوه‌ها، سبزیجات، غلات و فراورده‌های سویا را مصرف می‌کند. گروهی از افراد هم در دسته‌ی نیمه‌گیاه‌خوار یا اصطلاحا فلکسترین قرار می‌گیرند. گیاهان بیشترین بخش غذای این گروه را تشکیل می‌دهند؛ اما گاهی هم گوشت می‌خورند. گروهی دیگر از نیمه‌گیاهخواران معروف به پسترین، فقط گوشت ماهی را مصرف می‌کند. در ادامه با رژیم گیاه خواری بیشتر آشنا می شوید.

توصیه‌های غذایی

برنامه‌ی غذایی گیاهی ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، چربی‌های سالم و پروتئین است. برای جایگزینی پروتئین گوشت در برنامه‌ی غذایی می‌توان موادمغذی متعددی مثل انواع دانه، توفو، لوبیا و بسیاری از موارد دیگر را مصرف کرد. اگر تابع رژیم گیاهی لاکتو اوو هستید، تخم‌مرغ و لبنیات می‌توانند به افزایش پروتئین بدن کمک کنند. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین مثل میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌ها می‌توانند تأمین‌کننده‌ی طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و موادمعدنی باشند. برخی از این غذاها عبار‌ت‌اند از:

  • میوه‌ها: سیب، موز، توت، پرتقال، خربزه، گلابی و هلو
  • سبزیجات: سبزی‌های برگ‌دار، مارچوبه، بروکلی، گوجه فرنگی و هویج
  • غلات: کینوا، جو، گندم سیاه، برنج و جو دوسر
  • گیاهان بنشنی: لوبیا، عدس، نخودفرنگی و نخود
  • آجیل: بادام، گردو، بلوط و پسته
  • دانه‌ها: چیا و شاهدانه و بذر کتان
  • چربی‌های سالم: ‌روغن نارگیل و روغن زیتون و آووکادو
  • پروتئین: توفو، سیتان (گوشت گیاهی)، ناتو (غذای سنتی ژاپن حاصل از تخمیر سویا)، خمیر مایه، اسپیرولینا (نوعی جلبک سبز)، تخم‌مرغ و فراورده‌های لبنی

مواد غذایی گیاهی در رأس هرم خوراکی

در یک رژیم غذایی سالم برای همه افراد، عمدتا توصیه می‌شود بیشتر کالری‌های مورد نیاز بدن خود را از طریق مواد غذایی گیاهی دریافت نمایند.

در هرم‌های خوراکی حدود ۵۵ تا ۶۵ درصد به غلات اختصاص داده شده است و همان طور که همه می‌دانند غلات در گروه منابع گیاهی قرار دارند. در واقع حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد هرم خوراکی به میوه‌ها، و سبزی‌ها اختصاص داده می‌شود. بخش کوچک تری هم که پنیر و تخم مرغ هم در آن ها جای می‌گیرند، و بخش بعدی را گوشت‌ها تشکیل می‌دهند. شیر و لبنیات تازه و کم‌چرب در بخش دیگری از این هرم قرار می‌گیرد. با این تفاسیر در تمام راهنما‌های غذایی توصیه می‌شود بخش عمده دریافت مواد مغذی از طریق مواد غذایی گیاهی باشد.

با استفاده از رژیم لاغری کالری شماری نیز شما می توانید میزان کالری دریافتی روزانه خود را محاسبه کنید و به شاخص توده بدنی هدف خود برسید.

منبع

عوارض چاقی در پروسه بارداری

۲۹ بازديد

چاقی هم بر شانس باردار شدن و هم بارداری شما تاثیر می گذارد. عوارضی که چاقی باعث ایجاد آن میشود عبارتند از:

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • سزارین
  • مرگ جنین
  • اضافه وزن کودک در آینده
  • موفق نبودن بارداری
  • بیماری قلبی در کودک

آیا می توان در دوران بارداری وزن کم کرد؟

کاهش وزن در دوران بارداری ممکن است یک سری عوارض خاص به خصوص برای جنین ایجاد کند. بنابراین معمولا در دوران بارداری توصیه نمی گردد. به این معنی که رژیم لاغری در بارداری  و یا رژیم شیردهی می تواند در رشد جنین اثر بگذارد و مشکلات جدی برای آن بوجود آورد.

اضافه وزن و باروری در مردان

اضافه وزن یا چاقی بسیار، می تواند باعث کاهش باروری مردان شود. در واقع رژیم لاغری اصولی در مردان دارای اضافه وزن یا چاق مفرط، می تواند تعداد و کیفیت کل اسپرم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. رسیدن به وزن سالم حداقل 3 ماه قبل از لقاح، شانس باروری را بیشتر میکند. به این دلیل که رشد اسپرم حدود 3 ماه طول می کشد و قرار گرفتن در وزن مناسب و ایده‌آل در این مدت به رشد اسپرم سالم کمک می کند.

چه مقدار وزن (BMI) برای بارداری سالم نیاز است؟

زنان باردار در دوران بارداری خود با اضافه وزن مواجه میشوند. با رشد جنین وزن مادر نیز افزایش پیدا میکند. حالا مادرانی که از قبل نیز دچار چاقی مفرط هستند و با این اضافه وزن نیز روبرو می شوند؛ ممکن است با مشکلات بیشتری برخورد کنند. در این افراد احتمال سقط جنین بیشتر میشود. درنتیجه داشتن یک شاخص توده بدنی مشخص و استاندارد، باعث داشتن یک بارداری سالم و بدون مشکلی میشود. مقدار مجاز اضافه وزن افراد در بارداری بر اساس BMI آنها عبارتست از:

  • افرادی که شاخص توده بدنی بیشتر از 30 دارند: اگر میزان اضافه وزن آنها 5 تا 9 کیلوگرم باشد، مانعی در بارداری نخواهد بود. اما اگر بیشتر باشد، باید برای کاهش وزن خود اقدام نمایند.
  • افرادی که شاخص توده بدنی 25 تا 28 یا 29 دارند: در این افراد اگر میزان اضافه وزن از 7 تا 11 کیلوگرم باشد، مانعی برای بارداری در آنها نخواهد بود.

همچنین زنان باردار باید در نظر داشته باشند که استفاده از رژیم های لاغری سریع همانند رژیم لاغری سه روزه برای رشد جنین و خود آنها در دوران بارداری بسیار مضر است. با این حال، با توجه به اینکه هر فرد مشخصه های بدنی متفاوتی دارد؛ بهتر است تحت نظر پزشک زنان و متخصصین تغذیه برای کاهش وزن و بارداری اقدام نمایید.

منبع: https://www.dritm.ir/