آرشیو خرداد ماه 1401

با مقاله هایی پیرامون سلامت فردی همراه ما باشید

هر آنچه که باید درباره دندانپزشکی کودکان بدانید!

۲۶ بازديد

یکی از شاخه های دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان است. این رشته بطور تخصصی بر روی مراقبت و درمان مشکلات دهانی در کودکان و اطفال تمرکز دارد.

مراجعه منظم و رعایت بهداشت دهان و دندان از سنین کودکی باعث جلوگیری از وقوع دندان درد در کودکان می شود.

در ادامه با دندانپزشکی کودکان بیشتر آشنا می شوید.

دندانپزشکی کودکان چیست؟

اقداماتی که یک دندانپزشک اطفال انجام میدهد عبارتند از:

  • زیر نظر گرفتن رشد دهان و دندان کودکان و نوجوانان
  • زیر نظر گرفتن اختلالات جسمی مربوط به ناتوانی های پزشکی و رفتاری و جلوگیری از بروز برخی مشکلات
  • آموزش دادن رعایت بهداشت دهان و دندان
  • پیدا کردن علت دندان درد در کودکان و یا پیشگیری از آن

خدمات دندانپزشکی کودکان

مهم ترین خدمات دندانپزشکی کودکان عبارتند از:

  • معاینه ی منظم شرایط دهان و دندان کودکان و نوجوانان
  • آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان
  • انجام مراقبت های پیشگیرانه مانند تمیز کردن و شستشوی تخصصی دهان و دندان کودکان
  • ارائه مشاوره تخصصی به والدین درباره عادت های دهانی نوزادان
  • پر کردن و یا کشیدن دندان های آسیب دیده کودکان
  • ارتودنسی کودکان
  • تشخیص بیماری های دهان و دندان در کودکان

خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان:

  • ترمیم دندان های شیری و دائمی: دندان های کودکان و نوجوانان به دلایلی مثل خرابی و پوسیدگی، شکستگی دندان و ... که اصولا منجر به دندان درد می شود ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشند. پر کردن دندان کودکان تنها مختص دندان های دائمی نیست و برای دندان های شیری هم انجام می شود.
  • فلوراید تراپی: فلوارید یکی از عناصر طبیعی است که در تقویت مینای دندان ها توانایی خاصی دارد. استفاده از روش فلوراید درمانی باعث افزایش مقاومت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان می شود.
  • فیشور سیلانت: فیشور سیلانت یک روش کاملا ایمن و بدون درد است که به منظور افزایش مقاومت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان برای طولانی مدت استفاده می شود.
  • ارتودنسی پیشگیری: در برخی کودکان دندان های شیری زودتر از موعد از دست می روند یا نیاز به کشیدن پیدا می کنند.
  • روکش دندان شیری: در صورتی که پوسیدگی دندان شیری بسیار زیاد باشد دیگر پر کردن دندان موثر نمی باشد. در این صورت برای درمان دندان درد روکش مخصوصی روی دندان شیری گذاشته می شود
  • درمان تحت بیهوشی: درمان های تحت بیهوشی برای کودکانی که ترس و اضطراب شدید از دندانپزشکی دارند و یا کودکانی که دارای معلولیت جسمی یا ذهنی هستند انجام می شود.

بهترین رژیم لاغری کدام است؟

۳۱ بازديد

امروزه مهم ترین دغدغه افرادی که به چاقی مبتلا هستند پیدا کردن یک رژیم لاغری خوب است. اما باید در نظر داشته باشید که رژیم لاغری مناسب برای هر فرد باید متناسب با شرایط فرد باشد.

شاید با یک جستجو در اینترنت با حجم زیادی از رژیم های لاغری رو به رو شوید. اما سوالی که پیش می آید این است که کدام یک معروف ترین هستند؟ کدام یک برای شما مناسب است؟ کدام یک اصولی است؟

در ادامه این مقاله با چند رژیم لاغری آشنا می شوید. میتوانید متناسب با خواسته ها و شرایط خود تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب تر است.

رژیم کانادایی:

از نام های دیگر این رژیم می توان به رزیم 13 روزه و یا رژیم 15 روزه اشاره کرد. طول دوره این رژیم 13 روز است که در این مدت مقدار کالری دریافتی روزانه شما باید 600 کالری باشد. که البته باید خاطر نشان کرد که این کالری از مواد غذایی پروتئین دار تامین می شود.

رژیم مدیترانه ای:

گفته شده که مردم ساکن حوزه دریای مدیترانه زندگی سالم تر و طولانی تری دارند. بدون شک می توان گفت که رژیم مدیترانه ای یکی از معروف ترین رژیم های لاغری است. البته باید خاطر نشان کرد که این رژیم یکی از بهترین رژیم ها در سراسر دنیا نیز به حساب می اید. شما به کمک ین رژیم می توانید به مقدار متعادل از پروتئین ها، چربی های سالمف کربوهیدرات و سایر مواد مغذی استفاده کنید. تمرکز اصلی این رژیم بر روی اصلاح برنامه غذایی و سبک زندگی است.

رژیم کتوزنیک:

در ابتدا این رژیم غذایی برای درمان صرع ابداع شد  پس از ان به سرعت در بین افراد شایع شد. برنامه غذایی کتوزنیک شامل 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات است. این رژیم غذایی میزان مصرف چربی ها را بالا می برد. شاید برایتان عجیب باشد اما باید بدانید که این امر باعث می شود بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات، چربی ها را بسوزاند. در پی این امر، کاهش وزن نیز رخ می دهد.

رژیم بارداری و شیردهی

همگی میدانیم که زنان در دوران بارداری دچار اضافه وزن می شوند. این اضافه وزن ممکن است به بچه آسیب برساند و یا حتی میزان تحرک مادر را کاهش دهد. دیابت بارداری یکی دیگر از عواملی است که ممکن است اتفاق بیافتد.

در شرایطی که دچار اضافه وزن در دوران بارداری باشید باید اقدام به کاهش وزن کنید. اما به هیچ عنوان نباید از یک رژیم لاغری غیراصولی استفاده کنید. گرفتن رژیم لاغری در دوران بارداری مانع از دریافت کالری و ویتامین های مورد نیاز مادر و جنین می شود. در صورتی که قصد گرفتن رژیم شیردهی برای لاغری را دارید حتما باید تحت نظر یک متخصص تغذیه این کار را انجام دهید.

رژیم لاغری یک ماهه:

یکی دیگر از انواع رژیم لاغری که در این مقاله با آن آشنا می شوید رژیم لاغری یک ماهه است. یکی از روش های لاغری استفاده از برنامه های لاغری است. برای مثال اپلیکیشن لاغری سیرا.

در رژیم لاغیر یک ماهه باید یک سری اصول را رعایت کنید. از جمله:

  • محدودیت در دریافت کربوهیدرات
  • خوردن 6الی 8 لیوان آب
  • افزایش مصرف پروتئین
  • خوردن غذا در یک زمان معین
  • نوشیدن روزانه چای سبز
  • ورزش های استقامتی
  • مصرف نکردن شکر

رژیم لاغری سه روزه:

همانطور که از اسم رژیم سه روزه هم پیداست، این رژیم یک رژیم لاغری سریع است و یک رژیم لاغری اصولی به حساب نمی آید. در ابتدا از این رژیم لاغری در ارتش امریکا برای کاهش وزن سریع سربازان ارتش امریکایی استفاده می شد. اما به تدریج به دلیل بازدهی زیاد در کوتاه مدتف در بین مردم نیز رایج شد.

شما با استفاده از این رژیم لاغری می توانید کاهش وزن 4 الی 5 کیلویی در مدت 7 روز داشته باشید. میزان کالری روزانه شما در طول استفاده از رژیم سه روزه حدود 1100 تا 1400 است.

با چند نمونه از رژیم های لاغری آشنا شوید.

۳۰ بازديد

امروزه افراد زیادی از اضافه وزن رنج میبرند. برای حل این مشکل در ابتدا همه به دنبال رژیم های لاغری می روند. اما باید بدانید که پیروی از یک رژیم لاغری خوب و متناسب با نیازهای شما بسیار مهم است. در ادامه با چند نمونه از رژیم های لاغری معروف آشنا می شوید.

رژیم مدیترانه ای:

به جرئت می توان گفت که رژیم مدیترانه ای یکی از معروف ترین و بهترین رژیم های غذایی دنیا است. در این رژیم میزان پروتئین، چربی سالم، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی بطور متعادل تامین می شود. رژیم لاغری مدیترانه ای در قدم اول بر روی سلامتی و سبک زندگی سالم تاکید دارد . در قدم بعدی بر روی لاغری و تناسب اندام تمرکز می کند.

رژیم کتوژنیک:

از این رژیم در ابتدا برای درمان صرع استفاده میشد. رژیم لاغری کتوژنیک یکی از بهترین . شناخته شده ترین رژیم های لاغری دنیا است. رژیم لاغری کتوژنیک بر روی کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی ها تمرکز دارد. در وهله اول شاید منطقی نباشد اما مصرف زیاد چربی ها باعث می شود که بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات، چربی ها را بسوزاند. در این صورت باعث کاهش وزن می شود.

برنامه غذایی رژیم لاغری کتوژنیک شامل 75 درصد چربی می شود.

رژیم کانادایی:

رژیم لاغری کانادایی به رژیم لاغری 15 روزه، رژیم بیمارستان سلطنتی و .. نیز معروف است. طول مدت این رژیم 13 روز بسیار سخت و سریع است. میزان کالری دریافتی این رژیم لاغری چیزی حدود 600 کالری بصورت روزانه است. باید در نظر داشت که این کالری از مواد غذایی پروتئین دار تامین می شود.

رژیم لاغری سه روزه؟

برای اولین بار از رژیم لاغری سه روزه در ارتش آمریکا استفاده شد. در بین سربازان از این رژیم برای کاهش وزن سریع سربازان استفاده می شود. اما به مرور به عنوان یک رژیم لاغری سریع شناخته شد.

رژیم غذایی ارتشی بدین صورت است که در سه روز اول تنها اجازه مصرف غذاهای کم کالری را دارید. بدین صورت که میزان کالری مصرفی روزانه بین 1100 تا 1400 است. چهار روز بعدی هفته رژیم کمی سبک تر می شود. اما باز هم محدودیت هایی وجود دارد که شما اجازه مصرف غذاهایی ناسالم و پرکالری را ندارید.

اساس رژیم ارتشی سه روزه برای کاهش وزن سریع، کاهش مصرف کالری دریافتی و انجام فعالیت بدنی است.

علت اصلی کاهش وزن در این رژیم لاغری از دست دادن آب بدن است نه چربی. زیرا رژیم لاغری سه روزه با به حداقل رساندن مصرف کربوهیدرات و کالری موجب کاهش ذخیره گلیکوژن بدن و در نتیجه کاهش آب می شود.

رژیم لاغری یک ماهه:

یکی دیگر از روش های لاغری استفاده از یک اپلیکیشن لاغری است. اپیلیکیشن لاغری سیرا به افراد کمک می کند تا بهتر و اصولی تر در طی یک ماه کاهش وزن داشته باشند.

این رژیم لاغری یک ماهه از اصولی خاص پیروی می کند. در ادامه با برخی از آنها آشنا می شوید.

  • محدودیت در مصرف کربوهیدرات
  • مصرف آب روزانه بصورت 6الی 8 لیوان
  • افزایش میزان مصرف پروتئین
  • زمان بدی برای وعده های غذایی
  • مصرف چای سبز
  • انجام تمرینات ورزشی استقامتی
  • بالا و پایین رفتن از پله ها
  • ممنوعیت در مصرف غذاهای ناسالم
  • ممنوعیت مصرف برای شکر

رژیم لاغری بارداری و شیردهی:

طبق تحقیقات انجام شده سیستم بدنی زنان و مردان متفاوت است. بانوان اکثرا در دوران بارداری دچار اضافه وزن می شوند. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت و یا کنترل وزن خود باید از یک رژیم بارداری  استفاده کنید.

در صورتی که دچار اضافه وزن در دوران بارداری هستید، اقدام به کاهش وزن با رژیم لاغری غیراصولی نکنید. در این دوران تنها چیزی که مهم استف سلامتی مادر و جنین است. به هیچ عنوان نباید یک رژیم بارداری سرخود داشته باشید. فقط بوسیلهمشورت با پزشک متخصص می توانید اقدام به لاغری کنید.

همچنین باید از اصولی خاص پیروی کنید:

  • میزان کالری مورد نیاز خود را تحت نظر داشته باشید.
  • افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش حجم غذا
  • تغذیه سالم

هرآنچه که لازم است درمورد لمینت دندان بدانید

۲۹ بازديد

بعد از ارتودنسی لمینت دندان، یکی از پر طرفدارترین روش های ترمیم و زیبایی دندان است که برای داشتن لبخندی با دندان های سفید و درخشان یا به تعبیر امروزی «لبخند هالیوودی » در دنیای امروزی کاربرد زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد و این امر باعث رونق علم دندان پزشکی در دهه های اخیر نیز گردیده است. امروزه لمینت دندان بدون تراش، جایگزین مناسبی نسبت به روش های قدیمی لمینت است که سلامت دندان در آن به خوبی حفظ می شود و نیازی به تراش دندان در آن وجود ندارد.

لمینت دندان چیست؟ برای چه مواردی کاربرد دارد؟

باید بدانیم که لمینت دندان، یک جایگزین درمانی برای دندان های از دست رفته نیست، بلکه تنها برای زیبایی دندان کاربرد دارد.

لمینت دندان لایه ای است که برای هر دو فک بالا و پایین مورد استفاده است و با هدف برطرف کردن زردی دندان، فواصل دندانی، دندان لپ پر شده، ترک ها و شکستگی های دندانی، همچنین دندان هایی که تمایل به سمت زبان دارند و دیگر آسیب های دندانی به کار برده می شود تا ظاهر زیبایی به دندان داده شود.

انواع لمینت

لمینت ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. لمینت پرسلن
  2. لمینت کامپوزیت
  3. لومینرز تقسیم

که در زیر به ویژگی هر یک از آنها می پردازیم:

لمینت پرسلن

این نوع لمینت از جنس پرسلن یا به تعبیر عامیانه «سرامیکی » یا «چینی » است که به «لمینت با تراش دندان» هم مشهور است که پزشک بعد از تراش و قالب گیری از دندان های بیمار یک ونیر موقت بر روی دندان بیمار می گذارد سپس قالب گرفته شده را به لابراتور می فرستد و لابراتوار قالب و رنگ انتخاب شده را به نمایندگی های معتبر ارسال می کند

 

لمینت کامپوزیت

لمینت کامپوزیت از جنس پلیمر است که به عنوان «ترمیم پلاستیکی » نیز شناخته می شود. در این روش عموماً نیازی به تراشیدن دندان نیست بلکه دندانپزشک، بدون تراش، کامپوزیت را با استفاده از اشعه روی مینای دندان می چسباند. لمینت کامپوزیت دندان دارای رنگ های متنوعی است که بیمار می تواند به راحتی رنگ دلخواه متناسب با دندانش را انتخاب کند.

 

لیمنت بدون تراش

لمینت بدون تراش که به «لومینیرز» نیز شناخته می شود، جدیدترین و بی خطرترین روش ترمیم در دندان پزشکی است که از نوعی از ونیرهای دندان فوق نازک همانند لنزهای چشمی از جنس کریستال های نانو ساخته شده است که دارای ضخامتی در حدود دو دهم تا چهاردهم میلی‌متر است که بدون تراش دندان می توان آنها را برای دندان های جلویی نصب کرد.

لمینت دندان بدون تراش باید توسط دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ماهر انجام گیرد تا عیوب ظاهری دندان را به خوبی پوشش بدهد و دندان ظاهری طبیعی داشته باشد .

عمل معده و علائم نشتی آن

۳۱ بازديد

اسلیو معده

اسلیو معده نوعی جراحی لاغری است که در آن اندازه معده به منظور کمک به کاهش وزن کوچک می شود. حدود 80 درصد از معده به شکل غیرقابل برگشتی، برداشته می شود. کاهش چشمگیر اندازه معده به این معناست که فرد می تواند در هر وعده، تنها به مقدار نصف فنجان غذا بخورد که همین کاهش حجم غذا، موجب کاهش کالری دریافتی و در نتیجه کاهش وزن می شود. البته این امکان وجود دارد که بیمار پس از جراحی، با پرخوری نیز بتواند مقداری وزن کم کند که ممکن است در این صورت به عوارض اسلیو معده دچار شود. در ادامه با علائم نشتی اسلیو معده آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد اسلیو معده و بارداری بدانید.

علائم نشتی اسلیو معده را جدی بگیرید.

  • افزایش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • درد در ناحیه شکم
  • درد در قفسه سینه
  • شانه درد
  • سرگیجه
  • تب

 

بای پس معده

بای پس معده یکی از متداول ترین جراحی های لاغری است. طی جراحی بای پس معده، بخش پایینی معده کنار گذاشته می شود و تنها قسمت بالای معده باقی می ماند. بخش اول روده کوچک بریده می شود. ابتدای آن به کیسه جدید معده متصل می شود که به این نقطه تلاقی، یک آناستوموز می گویند. انتهای این لوله نیز به بقیه روده کوچک وصل می شود و یک آناستوموز دیگر می سازد.

مانند هر جراحی دیگری، بای پس معده نیز در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز دارد که در این قسمت به یکی از شایع ترین عوارض عمل بای پس معده یعنی نشت آناستوموز می پردازیم.

علائم نشتی بای پس معده

نشتی ممکن است در هر یک از آناستوموز ها یه وجود آید. نشت آناستوموز بسته به نوع جراحی (باز یا لاپاراسکوپی) در ۱.۵ تا ۶ درصد از عمل های بای پس اتفاق می افتد. نشت آناستوموز ممکن است طی چندین هفته پس از جراحی بروز پیدا کند اما اکثر نشت ها طی ۳ روز پس از جراحی ایجاد می شوند.علائم و نشانه های نشتی بای پس چیست؟

  • افزایش سرعت ضربان قلب
  • تب
  • معده درد
  • ترشح از جای زخم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد در شانه سمت چپ
  • کاهش فشار خون
  • کاهش تولید ادرار

عمل لاغری

۳۸ بازديد

چندین سال پیش عمل باندینگ معده یکی از پرطرفدارترین عمل های جراحی چاقی در جهان بود. اما چند سالی است که به لطف تجهیزات لاپاراسکوپی و تحقیقات گسترده، عمل هایی مثل اسلیو معده، بای پس روده و یا معده و … جای خود را به باندینگ داده اند. هرچند که در عمل، تمامی این روش ها هدفی جز لاغر شدن افراد و خلاص شدن از چاقی ندارند، اما بین آن ها تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه ما انواع عمل لاغری را نام میبریم و شما می توانید همراه با مشاوره پزشک متخصص بهترین عمل لاغری را انتخاب کنید.

۷ عمل رایج و پر طرفدار لاغری در جهان بر اساس آمار و ارقام و تمایل بیماران

  1. عمل جراحی اسلیو معده
  2. عمل جراحی بای پس معده
  3. عمل جراحی بای پس روده
  4. عمل پلیکاسیون یا پلیسه معده
  5. عمل باندینگ معده یا حلقه گذاری معده
  6. بالون معده
  7. تخلیه درمانی یا آسپیره آسیست

 

عمل جراحی اسلیو معده

اسلیو معده و بارداری یکی از داغ ترین مسائل امروزه شده است. در دنیای امروز، چاقی در سرتا سر جهان و ایران مشکلی ناراحت کننده محسوب می شود. از علل عمده آن می توان به پرخوری، سبک نادرست غذا خوردن، عدم فعالیت، وراثت، کم کاری تیروئید، سن، بارداری و کمبود خواب اشاره کرد.

عمل جراحی برای لاغری صورت

انجام عمل جراحی لاغری راه حلی است که با استفاده از آن شما به فرم دلخواه خود می رسید.

درحالی ‌که بیشتر افراد به لاغر کردن بدن خود اهمیت میدهند، اما برخی آرزوی صورتی لاغرتر دارند. متأسفانه، ورزش به ‌تنهایی همیشه برای بهبود شکل و مشخصات صورت کافی نیست. به همین خاطر افراد روی به عمل جراحی لاغری صورت می آورند. البته ورزش و رژیم غذایی می‌توانند نتایج طولانی‌مدت ایجاد کنند، اما مدتی طول می‌کشد تا اثرات مشهود ایجاد شود.

عمل های لاغری و عوارض آن

بیشتر افراد در کنترل خورد و خوراک و اشتهای خود دچار مشکل هستند. که این امر موجب تجمع چربی و اضافه وزن می شود. بدین ترتیب برخی افراد سعی می کنند با استفاده از روش های نوین پزشکی مانند بوتاکس و بالون معده برای کاهش وزن قدم بردارند. یکی از دغده هایی که افرادی که نیاز به عمل های لاغری دارند میزان خطرات عمل لاغری است. در ادامه با چند عمل لاغری بدون عوارض آشنا می شویم.

انواع جراحی لاغری

۳۴ بازديد

امروزه همه با روش های جراحی لاغری آشنا هستیم. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند تنها با این روش میتوانند از شر چربی های اضافی خلاص شوند.

جراحی لاغری چیست؟

به تمام روش های جراحی که با دستکاری معده و روده باعث کاهش وزن و درمان چاقی میشوند؛ عمل جراحی لاغری میگویند.

عمل اسلیو معده

جدیدترین روش لاغری عمل اسلیو معده است. در این عمل 70 الی 80 درصد معده را از بدن خارج میکنند. به دلیل حذف بخشی از معده که دارای هورمون گرسنگی است، بنابراین فرد خیلی سریع احساس سیری پیدا میکند و کاهش وزن اتفاق می افتد.

عمل بای پس معده

در این روش جراح چاقی بخشی از معده و روده را برش داده و این 2 قسمت را به هم متصل میکند. به دلیل اتصال دستگاه جذب و دفع گوارش، ماده غذایی زیدی جذب بدن نمیشود و کاهش وزن اتفاق می افتد.

باندینگ معده

جراح چاقی حلقه ای را دور بالاترین قسمت معده قرار میدهد. این کار باعث میشود تا معده به 2 قسمت تقسیم شود. در پی باد شدن این حلقه، معده پر میشود. قسمت کوچکتر باعث میشود که فرد مقدار غذای دریافتی کمی داشته باشد. این روش منجر به کاهش وزن کمی میشود. حتی مکن است فرد بصورت دوره ای نیاز به تنظیم مجدد باند داشته باشد.

آیا من کاندیدای مناسبی برای عمل جراحی لاغری هستم؟

برای این کار نیاز است که شاخص توده بدنی خود را اندازه گیری کنید. در صورتی که میزان BMI شما بالاتر از 40 باشد قطعا شما کاندیدای مناسبی برای این نوع جراحی ها هستید.

همچنین در شرایط خاص اگر فردی علاوه بر اضافه وزن دچار بیماری های مرتبط با آن نیز باشد ، با BMI بالاتر از 35 نیز میتواند از این روش های لاغری استفاده کند.

آیا جراحی های لاغری عوارض دارند؟

فرد پس از تمام جراحی ها اعم از جراحی لاغری، ممکن است دچار عوارض خاصی شود. البته در جراحی های لاغری احتمال این اتفاق بسیار کم است. چرا که شاید فردی این عوارض را تجربه کند اما فرد دیگری هیچ نوع عارضه ای را تجربه نکند.

در صورتی که در انتخاب بهترین جراح لاغری دقت داشته باشید و به توصیه های جراحتان به عنوان مراقبت های بعد از جراحی توجه داشته باشید؛ احتمال بروز این عوارض تقریبا به صفر می رسد.

جراحی چاقی چه عوارضی میتواند داشته باشد؟

عوارض جراحی لاغری شامل 2 دسته ی : عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت میشود.

عوارض کوتاه مدت عمل لاغری

  • نشت مایعات از محل بخیه
  • خونریزی

عوارض بلند مدت عمل لاغری

  • احتمال کاهش شدید اشتها
  • احتمال اینکه بعضی از بیماران نیاز به استفاده طولانی مدت از انواع مکمل های ویتامین داشته باشند وجود دارد.