آرشیو تیر ماه 1402

با مقاله هایی پیرامون سلامت فردی همراه ما باشید

درمان جوش ها در بدن

۱۴ بازديد

وقتی جوش در صورت و بدن ظاهر می‌شود نتیجه بسته شدن فولیکول‌های مو است.

چربی، گرد و غبار و سلول‌های مرده پوست روی سطح پوست منافذ آن را مسدود کرده و جوش یا عفونت‌های موضعی کوچکی را ایجاد می‌کند.

دارو‌ها برای پاک کردن باکتری‌ها و خشک کردن چربی‌های اضافی که منجر به آکنه می‌شوند، به کار می‌روند که برای درمان جوش صورت و بدن موثر هستند.

درمان جوش صورت با آنتی بیوتیک

درمان کردن التهاب در نواحی پوستی می‌تواند از رشد کردن جوش‌های صورت جلوگیری کند و تاثیرات ضد التهابی آنتی بیوتیک‌ها به درمان جوش‌ها کمک می‌کند.

این تاثیر حتی از قدرت آنتی بیوتیک‌ها در کشتن باکتری نیز بیشتر است. به عنوان مثال گروه تتراسایکلین برای جای جوش از آنتی بیوتیک‌ها نظیر داکسی سایکلین و مینوسیکلین می‌تواند تولید مولکول‌های التهابی را محدود کند.

دوره درمان جوش صورت با داکسی سایکلین بستگی به شدت بیماری و سابقه پزشکی بیمار دارد.

بیش تر بخوانید: درمان جای جوش

آن‌ها همچنین می‌توانند آنزیم‌های بیش فعال تخریبی به نام متالوپروتئیناز‌های ماتریس را محدود کنند.

معمولا این آنزیم‌ها با نابود کردن بافت‌های قدیمی و فضا را برای بافت‌های جدید فراهم آورده و به سالم ماندن پوست ما کمک می‌کنند.

اما زمانی که این آنزیم‌ها بیش فعال باشند، توانایی آسیب رساندن به مو و غدد چربی در اطراف بافت‌ها و ساختار صورت را پیدا می‌کنند.

اگر این اتفاق رخ دهد، آنزیم‌های فوق زمینه را برای شکل گرفتن ضایعات جوشی بزرگ، خشن، قرمز و کیستی را فراهم کرده و همچنین منجر به شکل گرفتن زخم‌های تو رفته بر روی پوست می‌شوند.

به همین دلیل است که آنتی بیوتیک‌ها برای درمان جوش‌های صورت، زخم مو‌های ریزش کرده، روزاسه، برجستگی‌های ناشی از ژیلت (جوش پس از اصلاح) و سایر مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علت جوش در بدن

علت جوش در بدن در ابتدا به دلیل به وجود آمدن تغییرات در شرایط هورمون ها ناشی می شود و با گذر زمان شرایط محیطی و عدم مراقبت ها می تواند وجود ان ها را تشدید کند به همین دلیل باید متناسب با جوش هایی که در بدن ایجاد می شود باید راهکارهای مناسبی را در پیش گیریم تا بتوانیم شدت آنها را کاهش و یا به طور دائم از آن ها خلاص شویم.

در ابتدا لازم است بدانید که وجود جوش در بدن نشانه ی جوانی شما است زیرا زمانی که آثار پیرشدگی در شما نمایان می شود دیگر شاهد هیچ گونه جوش در بدن نخواهید بود به همین دلیل نسبت به آنها زیاد نگران نباشید ولی در برخی مواقع ممکن است میزان آنها بیش از حد انتظار است که باید روش های مطلوبی در نظر گرفته شود.

 

امروزه برای درمان علت جوش و البته جوش های موجود راهکارهای مختلفی موجود است از انواع داروهای شیمیایی تا مواد طبیعی مختلف می توان تنوع وسیعی از روش های درمان جوش ها در نظر گرفت ولی قبل از هر اقدامی باید دلیل و علت به وجود آمدن آن ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

منبع: https://www.clinickashtabroo.ir/

درمان جوش صورت با ماسک های خانگی

۱۵ بازديد

امروزه ماسک های خانگی طرفداران زیادی پیدا کرده و به راحتی می توان با استفاده از این ماسک ها پوستی زیبا شفاف و سالم داشت و به درمان جوش صورت پرداخت. مواد تشکیل دهنده این ماسک ها بسیار ارزان است و قابل دسترس و به راحتی در هر خانه ی پیدا می شود.از مهم ترین مشکلات پوستی که امروزه خانم های بسیاری با آن درگیرهستند جوش های پوستی هست که اغلب جای آن روی پوست به صورت لکه های قهوه ای رنگ باقی می ماند اما ما در این مقاله سعی داریم چند ماسک خانگی آسان برای از بین بردن این لکه های پوستی به شما معرفی کنیم :

تاثیر این ماسک ها در از بین بردن جای جوش و شفافیت پوست شما را شگفت زده می کند . درمان خانگی آکنه شامل ماسک هایی که از آب لیمو؛ خیار و عسل ؛بلغور ؛ جوی دوسر، انگور و توت فرنگی درست می شود. این ماسک های خانگی خاصیت ضد آکنه دارند و از زدن آکنه روی پوست جلوگیری می کنند و باعث پاک شدن پوست ودرخشش آن می شود و رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می کند.

بیش تر بدانید: روش های درمان جوش زیرپوستی

معرفی ماسک های ضدجوش

ماسک انگور :

چند حبه انگور تازه را بشویید گوشت داخل انگور را جدا کرده و له کنید و آن را در جاهایی از صورت که آکنه دارد قرار دهید بعد از گذشت 5 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

ماسک خیار:

برای درست ردن ماسک خیار 1 عدد خیار را رنده کنید با نصف فنجان جوی دو سر مخلوط کنید تا به شکال خمیری در بیاید و بعد آن را با یک قاشق غذا خوری ماست مخلوط کنید و این خمیر را به کل صورت بزنید .بعد از نیم ساعت که ماسک کاملا خشک شد و ترک خورد صورتتان را با آب سرد بشویید.

ماسک خیار یک ماسک خنک کننده و تسکین دهنده پوست و جوش و التهابات پوستی است.

ماسک عسل :

قبل از استفاده از ماسک عسل صورتتان را با آب ولرم شست و شو دهید تا منافذ پوستتان از هر نوع آلودگی پاک شود .سپس عسل را بدون هیچ ترکیبی و بصورت خالص روی کل پوست صورتتان بمالید بعد از گذشته 30 دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید.بعد از شستن پوست با آب ولرم آن را خشک کنید و مجدد صورتتان را با آب سرد بشویید تا منافذ پوستتان بسته شود

ماسک توت فرنگی و ماست برای پوست های چرب :

پوست های چرب مستعد زدن آکنه هستند و این ماسک خانگی میتواند چربی بیش از حد پوست را بگیرد و آن را روشن کند.برای درست کردن این ماست را به چند عدد توت فرنگی حسابی مخلوط کرده تا حالت کرمی پیدا کند و آن را بصورت لایه ای نازک در سرتاسر پوست صورت بمالید و برای مدت 15 الی20 دقیقه صبر کنید تا ماسک کاملا خشک شود و ترک بخورد و بعد صورتتان را با آب ولرم بشویید. سپس صورتتان را با آّب سرد بشویید تا منافذ پوست بسته شود.

ماسک بلغور و جوی دوسر :

2قاشق بلغور و 2قاشق جوی دوسر را پودر کرده و به آن کمی آب یا شیر اضافه می کنید تا حالت خمیری پیدا کنداین ماسک را به کل صورت می زنید و صبر می کنید تا ماسک کاملا خشک شود و بعد صورتتان را با آب سرد می شویید.ماسک بلغور و جوی دوسر سبب شفافیت و روشن شدن پوست صورت می شود.

منبع: https://www.clinickashtabroo.ir/

رژیم غذایی لاغری سریع را بشناسید.

۱۳ بازديد

رژیم لاغری سریع می‌تواند در زمانی بسیار کوتاه شما را به وزن دلخواه‌تان برساند، فقط به‌شرطی‌که شما رژیم غذایی‌تان را به‌صورت اصولی طی کنید؛ همچنین نباید فراموش کنید که هیچ رژیم غذایی دائمی نخواهد بود و هرچند شما مجبور نیستید به‌صورت طولانی رژیم بگیرید، اما باید همواره از زیاده‌روی در خوردن غذاهای پرکالری پرهیز کنید

رژیم غذایی سه روزه سریع

تصور کنید چند روز دیگر به یک میهمانی دعوت‌اید و یکی از نگرانی‌هایتان اضافه‌وزن است. شما نیاز به رژیم غذایی سه روزه سریع دارید. این رژیم غذایی می‌تواند به‌سرعت چهار کیلو وزن شما را کاهش دهد. راز این رژیم غذایی لاغری سریع در مصرف کالری کم است؛ به‌صورتی‌که در این رژیم شما روزانه فقط ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلوکالری به بدن‌تان می‌رسانید. این رژیم سه‌روزه است و نباید بیش از سه روز آن را ادامه دهید. این رژیم غذایی لاغری سریع از این قرار است:

بیش تر بدانید: رژیم شیردهی

روز اول

  • صبحانه: یک کف دست نان سبوس‌دار + ۲ قاشق غذاخوری کره‌ی بادام‌زمینی + نصف گریپ‌فروت + یک فنجان قهوه یا چای.
  • ناهار: یک کف دست نان سبوس‌دار + نصف تن ماهی + یک فنجان قهوه یا چای
  • شام: ۸۵ گرم گوشت سفید یا قرمز + یک فنجان لوبیاسبز + یک عدد سیب کوچک + نصف موز + یک فنجان بستنی وانیلی.

بیش تر بدانید: رژیم سه روزه ارتشی

روز دوم

  • صبحانه: یک تکه نان تست سبوس‌دار + یک عدد تخم‌مرغ پخته‌شده + نصف موز.
  • ناهار: یک عدد تخم‌مرغ پخته‌شده + یک فنجان پنیر خامه‌ای + پنج عدد کراکر نمکی.
  • شام: ۲ عدد هات‌داگ + نصف فنجان هویج و نصف فنجان کلم بروکلی + نصف موز + نصف فنجان بستنی وانیلی.

روز سوم

  • صبحانه: یک قوطی‌کبریت پنیر + پنج عدد کراکر نمکی + یک عدد سیب.
  • ناهار: یک کف دست نان سنگک + یک عدد تخم‌مرغ پخته.
  • شام: یک فنجان ماهی تن + نصف موز + یک فنجان بستنی وانیلی.

نکته

نوشیدن قهوه و چای سبز بدون شکر در میان‌وعده‌ها مانعی ندارد.

آیا روشی ایمن برای لاغری سریع وجود دارد؟

این موضوع به‌ میزان وزنی که باید کاهش دهید و سبک زندگی شما بستگی دارد. در این مقاله به 10 استراتژی که برای هر فردی قابل استفاده است اشاره می‌کنیم. به طور کل بهترین روش برای لاغری و کاهش وزن سریع و رژیم لاغری سریع کم شده، مداومت و برنامه ریزی برای رژیم غذایی و یک رژیم لاغری اصولی است. اصولی‌ترین کار این است که تلاش نکنید بیش از یک کیلو در هفته کم کنید. در غیر این صورت بازگشت وزن کم شده حتمی خواهد بود. به 10 توصیه زیر عمل کنید تا سریع وزن کم کنید.

منبع: https://www.fitbodyclinic.ir/

رژیم کانادایی و کاهش وزن سریع

۱۳ بازديد

رژیم کانادایی یک رژیم غذایی بر پایه مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها در طی روز می‌باشد که ادعا می‌کند در طی ۱۵ روز فرد می‌تواند حداقل ۴ تا ۵ کیلوگرم کاهش وزن سریع داشته باشد. ازجمله مشخصه‌های بارز این نوع رژیم غذایی توصیه به مصرف زیاد آب در طی روز می‌باشد. به‌طوری که در رژیم کانادایی حداقل باید ۲ لیتر آب نوشید. به‌علاوه این‌که انجام فعالیت بدنی ساده‌ای مانند پیاده‌روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز از ضروریات این رژیم غذایی است.

چند نکته مهم در هنگام پیروی از رژیم کانادایی

  1. 1. تعیین میزان کاهش وزن مورد نیاز: بسیار مهم است قبل از پیروی از رژیم لاغری کانادایی بدانید که دقیقاً چقدر انتظار دارید کاهش وزن داشته باشید و بر اساس آن از این رژیم غذایی استفاده نمایید.
  2. 2. رژیم را محدودتر نکنید: به‌ هیچ‌ عنوان یک رژیم کانادایی را از لحاظ حجم مصرفی محدود نکنید. چون که نه ‌تنها نتایج مثبتی در پی ندارد، بلکه می‌تواند باعث کاهش مقاومت ایمنی بدن شود.
  3. 3. برای کاهش وزن سریع آهسته غذا بخورید: برای لذت بردن از این رژیم غذایی ضروری است که لقمه‌های غذایی به خوبی جویده شوند و سرعت غذا خوردن کاهش یابد. به‌طوری که وعده‌های غذایی اصلی حداقل در طی ۲۰ دقیقه صرف شوند.
  4. 4. کاهش وزن سریع با مصرف آب نیم ساعت قبل از غذا: بهتر است نیم ساعت قبل از غذا حدود یک تا دو لیوان آب (ترجیحاً آب‌خنک یا سرد) بنوشید تا سوخت‌وساز شما تنظیم شود.
  5. 5. عدم مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار: در طی زمان پیروی از این رژیم غذایی از نوشیدنی‌های تجاری شیرین و گازدار به‌هیچ‌عنوان استفاده ننمایید.
  6. 6. مصرف شیرینی‌ها و مواد شیرین را فراموش کنید: حداقل به مدت دو هفته از مصرف مواد غذایی بسیار شیرین و انواع شیرینی‌ها پرهیز نمایید.
  7. 7. فعالیت بدنی منظم برای کاهش وزن سریع فراموش نشود: با پیروی از رژیم کانادایی ضروری است که فعالیت بدنی منظم و مستمر داشته باشید و ساده‌ترین فعالیت بدنی هم پیاده‌روی می‌باشد.

بیش تر بخوانید: رژیم لاغری سه ماهه

رژیم کانادایی چگونه لاغر می‌کند؟

رژیم لاغری کانادایی به دلیل ۱۳ روز تغذیه‌ی نامناسب و ناکافی به بدن شوک وحشتناکی وارد می‌شود، به طوری که پس از پایان دوره به علت کمبود منابع اصلی، بدن دچار قحطی می‌شود و تمایل به خوردن انواع و اقسام مواد خوراکی در آن افزایش می‌یابد. هر چند ادعا می‌شود کاهش وزن با رژیم کانادایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، هنگام مقایسه وزن در رژیم کانادایی با قبل از آن فقط چربی‌های بدن آب نمی‌شود، بلکه بدن در این مدت آب بسیار زیادی از دست می‌دهد. وقتی به بدن در مدت زمان کوتاه شوک زیادی وارد شود به جای سوزاندن چربی آن را ذخیره می‌کند تا از انرژی آن در اعمال حیاتی مثل ضربان قلب و تنفس استفاده کند.

بیش تر بدانید: انواع رژیم لاغری

عوارض رژیم کانادایی

رژیم لاغری ۱۳ روزه به علت گرسنگی زیاد، باعث تغییر خلق و خو و عصبی‌شدن فرد می‌شود.

این رژیم به علت افت شدید قند خون در بدن، منجر به سرگیجه و از بین رفتن تعادل می‌شود.

بعد از اتمام رژیم کانادایی بدن دچار قحطی شده و در کوتاه مدت وزن اولیه و یا حتی بیشتر از آن مقدار بر می‌گردد.

کم بودن مقدار صبحانه از معایب اصلی این رژیم است.

به علت کمبود انرژی، فرد قادر به انجام فعالیت‌های بدنی معمول و یا ورزش نخواهد بود.

کالری رژیم در اکثر روز‌ها حدود ۶۰۰ کالری است که این مورد یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض این رژیم است.

در رژیم کانادایی به علت فقدان میان وعده‌هایی مانند میوه و سبزیجات، فرد دچار یبوست می‌شود.

پیروی از رژیم کانادایی به علت کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی موجب ریزش مو خواهد شد.

به دلیل ازدست‌دادن آب زیاد، پوست صورت و بدن شل و افتاده می‌شود.

در روز‌های اولیه این رژیم، کاهش وزن، سریع‌تر است، اما هر چه جلو بروید سرعت کاهش وزن کم‌تر و کم‌تر می‌شود و ممکن است دچار استپ وزنی نیز بشوید. این مشکل به این دلیل است که هر چه کاهش وزن بدن سریع‌تر باشد به جای بافت چربی، حجم بافت عضلانی کاهش می‌یابد و به اصطلاح دچار عضله‌سوزی خواهید شد. پس از قطع رژیم، چربی جایگزین بافت عضلانی می‌شود و به همین خاطر دیگر خبری از کاهش وزن سریع نخواهد بود

منبع: https://www.fitbodyclinic.ir/

درمان جوش زیرپوستی چگونه انجام می شود؟

۱۶ بازديد

قبل از معرفی راه های درمان جوش زیر پوستی ابتدا باید گفته شود که جوشی است که زیاد در ظاهر مشخص نیست اما با کشیدن دست در آن ناحیه شما آنرا لمس میکنید.

در بیشتر مواقع درد آن نیز آزار دهنده است. جوش زیر پوستی ممکن است و در هر نقطه ای از بدن شما تشکیل شود؛اما به طور عمده در ناحیه ی گوش، اطراف بینی و گونه بروز میدهد و نیز درد آزار دهنده تری هم دارد.

قبل تر درباره درمان انواع مشکلات پوستی خوانده ایم و امروز به طور دقیق به درمان جوش های زیر پوستی خواهیم پرداخت…

بیش تر بدانید: راه های درمان جوش سرسیاه را بشناسید.

راه های درمان جوش زیرپوستی

کمپرس آب گرم: این روش می‌تواند در درمان جوش‌های زیر پوستی مؤثر باشد.

  • حرارت منافذ پوست را باز و جوش را به سطح پوست نزدیک‌تر می‌کند و باعث می‌شود سر آن معلوم شود.
  • وقتی سر جوش باز شود؛ چربی، سلول‌های مرده‌ پوست و باکتری‌ها
  • از درون جوش خارج می‌شوند و جوش از بین می‌رود.
  • در ضمن حرارت ناشی از کمپرس گرم می‌تواند از درد آن بکاهد.
  • برای استفاده از کمپرس گرم، ابتدا لیف تمیز حمامی را برداشته
  • و درون آب داغ، البته نه آنقدر داغ که نشود به آن دست زد، فرو کنید.
  • سپس کمپرس را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی جوش زیر پوستی قرار دهید.
  • این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید،
  • تا زمانی‌که جوش زیر پوستی به روی سطح پوست آمده و سر باز کند و چرک‌های درون آن بیرون بریزد.
  • اکنون اطراف جوش را تمیز نگهدارید و از تماس با آن پرهیز کنید
  • و تاوقتی‌که جوش خوب نشده است، از لوازم آرایشی استفاده نکنید.

در درمان آن باید دقت به خرج دهید زیرا ممکن است جاش جوش های شما بماند. به همین دلیل مجبور می شوید که به دنبال راهی برای درمان جای جوش بروید.

مراجعه به متخصص

  • اگر در خانه موفق به درمان جوش‌های زیر پوستی خود نشدید، به متخصص پوست مراجعه کنید.
  • همچنین آنها ممکن است به شما داروهای دیگری بدهند که در رفع جوش زیر پوستی مؤثر باشند.
  • به‌طور مثال تزریق کورتیزون می‌تواند از تورم بکاهد و سرعت درمان جوش زیر پوستی را افزایش دهد.
  • همچنین اگر پس از بهبود جوش، سروکله‌شان دوباره پیدا شد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
  • گاهی‌ اوقات داروهای خوراکی در کنار دیگر داروها لازم است.
منبع: https://www.clinickashtabroo.ir/

راهکارهای درمان جوش و آکنه

۹ بازديد

تعدد راهکارهای درمان جوش و آکنه موجب شده است تا عموم مردم با ابهامات بسیاری در انتخاب بهترین راهکار مواجه شوند. عموم مردم با جوش‌ها آشنایی دارند و می‌دانند که در سنین مختلفی ممکن است انسان به بروز جوش‌ها و آکنه‌ها در نواحی مختلف بدن خود مبتلا شده و به دنبال راهی برای درمان آن‌ها باشد. دلایل مختلفی می‌توانند زمینه‌های بروز جوش‌ها و آکنه‌ها را فراهم سازند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییرات هورمونی اشاره نمود به همین جهت است که بیشتر مردم در سنین نوجوانی با این جوش‌ها مواجه می‌شوند. گاهی بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌توانند موجب ایجاد این جوش‌ها شوند به همین دلیل است که برای درمان ابتدا باید به سراغ شناخت دلایل اصلی ایجاد جوش‌ها و آکنه‌ها رفت تا بتوان مؤثرترین روش را انتخاب کرد.

بیش تر بدانید: درمان جای جوش

چگونگی شکل‌گیری جوش‌ها و آکنه‌ها

همان گونه که در بخش‌های قبل نیز بیان نمودیم جوش‌هایی که دوران نوجوانی رخ می‌دهند از شایع‌ترین جوش‌ها به شمار می‌روند که عمدتاً به دلیل تغییرات هورمونی هستند که طی این دوره سنی در بدن انسان به وجود می‌آیند. علاوه بر تغییرات هورمونی ممکن است سلول‌های مرده پوست جمع شده و چربی‌های خاص اطراف فولیکول‌های مو را بگیرند و به این صورت زمینه‌های ایجاد جوش‌ها را فراهم کنند. از انواع مختلف جوش‌ها که این روزها میان مردم شیوع بیشتری دارند می‌توان جوش‌های سرسیاه، سرسفید و التهابی را نام برد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای درمان آن‌ها بایستی از راه‌های درمانی مناسبی استفاده نمایید. تا به اینجای مطلب متوجه شدید که جوش‌ها انواع مختلفی دارند که آشنایی با ویژگی‌های آن‌ها می‌تواند به انتخاب بهترین راهکارهای درمان جوش و آکنه کمک‌های شایانی نماید. در ادامه به بررسی این جوش‌ها و آکنه‌ها خواهیم پرداخت.

بیش تر بدانید: درمان جوش های زیرپوستی

جوش‌های سرسیاه

یکی دیگر از جوش‌های غیرالتهابی، جوش‌های سرسیاه هستند که این نوع جوش‌ها نیز عمدتاً به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند. جوش‌های سرسیاه را با نام کومدون باز نیز می‌شناسند که شبیه به نقاط کوچک و سیاه بوده و در برخی موارد دردناک هستند. ممکن است با خود بپرسید دلیل تیرگی رنگ این نوع جوش‌های غیرالتهابی چیست؟ در پاسخ به این پرسش لازم است بگوییم که سیاهی جوش‌های سرسیاه به دلیل گرفتگی‌هایی است که در فولیکول‌های مو به وجود می‌آیند و توصیه‌ای که داریم این است از فشار دادن و کندن به‌عنوان راهکارهای درمان جوش و آکنه سرسیاه استفاده نکنید چرا که می‌توانند شرایط بدتری را برای شما رقم بزنند. در هر صورت باید به دنبال راهی برای درمان جوش های سر سیاه باشید.

مهم‌ترین دلایل ایجاد جوش و آکنه

در بخش‌های قبل به‌صورت اجمالی به بیان دلایل اصلی بروز جوش‌ها و آکنه پرداختیم تا به این طریق بتوانید بهترین راهکارهای درمان جوش و آکنه‌ها را انتخاب نموده و به این طریق بتوانید بهترین‌ها را تجربه کنید. با کمی دقت متوجه خواهید شد که جوش‌ها به طور معمول به دلیل بسته‌شدن منفذهای پوستی به وجود می‌آیند و این منافذ نیز به دلیل افزایش بیش از حد سبوم ها بسته می‌شوند. سبوم ها چربی‌های طبیعی پوست هستند که افزایش بیش از حد آن‌ها نه‌تنها مفید نبوده بلکه می‌تواند پوست شما را دچار عارضه‌هایی همچون جوش‌ها و آکنه‌ها نماید. از دیگر دلایل ایجاد جوش‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد که آشنایی با آن‌ها برای بهره‌مندی از بهترین راهکارهای درمان جوش و آکنه بسیار مؤثر است.

منبع: https://www.clinickashtabroo.ir/

رژیم سم زدایی و مزایا آن

۹ بازديد

رژیم سم زدایی یا دتاکس به منظور حذف سموم، تصفیه خون و کبد استفاده می شود و کمک شایانی به لاغری، رفع استرس و شادابی افراد می کند. برای این رژیم، باید از 5 روز قبل از شروع رژیم غذایی دیتاکس، مصرف نوشیدنی های الکل دار، قهوه، چربی های اشباع شده، قندهای تصفیه شده و کلیه غذاهای فراوری شده را حذف کنید.

سم زدایی بدن چیست؟

رژیم غذایی سم زدایی یک رژیم کوتاه مدت است که جهت حذف سموم بدن طراحی شده است. این رژیم معمولا شامل یک دوره رژیم روزه داری و به دنبال آن یک رژیم غذایی سخت شامل میوه، سبزیجات، آب و آبمیوه است. گاهی این حذف سموم شامل گیاهان، دمنوش، مکمل ها و پاکسازی روده می شود.

بیش تر بدانید: رژیم لاغری سه روزه

مزایای رژیم دتاکس

  • در این رژیم به طور طبیعی، میزان ویتامین ها و مواد معدنی با مصرف سبزیجات، آبمیوه ها و مکمل های نوشیدنی افزایش می یابد.
  • رژیم دتاکس به شما در شناسایی حساسیت های غذایی کمک زیادی می کند.

معایب رژیم دتاکس

به دلیل کالری کمی که رژیم سم زدایی دارد، افراد انرژی کمی برای انجام ورزش و فعالیت های بدنی خواهند داشت که امکان دارد سرعت متابولیسم و سطح گلوکز خون را دچار اختلال کند.

امکان دارد فرد در اثر پیروی از رژیم غذایی سم زدایی، ناراحتی های گوارشی و دفع مدفوع مکرر را تجربه کند.

دیتاکس پروتئین بسیار کمی دارد.

انواع رژیم سم زدایی بدن

انواع رژیم دیتاکس به منظور پاکسازی بدن استفاده می شود. تقریبا اکثر رژیم های غذایی سم زدا شامل روزه داری، خوردن غذاهای خاص و اجتناب از مصرف مواد مضر و مکمل ها است. از جمله رایج ترین رژیم های سم زدایی بدن عبارتند از:

رژیم لیمو

رژیم سم زدایی لیمو شامل مصرف آبلیمو به مدت یک یا دو هفته بدون غذاهای جامد است. هدف از دیتاکس لیمو حذف سموم و پاکسازی بدن می باشد. موافقین این رژیم لیمو معتقد هستند که این رژیم باعث بهبود وضعیت پوست، کاهش انرژی و کاهش وزن می شود. اما این رژیم برای همه افراد مناسب نیست و بهتر است در حالت کلی برای کاهش وزن از انواع رژیم لاغری اصولی استفاده کنیم.

رژیم لاغری 7 روزه

یکی دیگر از رژیم های غذایی سم زدایی، رژیم لاغری هفت روزه است که در بین افرادی که قصد لاغری دارند بسیار محبوب است. از جمله فواید دیتاکس سیب عبارتند از:

  • تنظیم قند خون
  • تاثیر بر کلسترول
  • کاهش وزن

رژیم‌ سم زایی بلغم

به رژیم دتاکس بلغم، سم زدایی بدن با طب سنتی هم گفته می شود. مواد غذایی موجود در این رژیم بلغم عبارتند از:

  • تخم مرغ نیم‌ پز
  • مصرف پنیر همراه با گردو، زیره و سیاه ‌دانه
  • نان سنگک و نان جو
  • ارده کنجد همراه با عسل یا شیره انگور
  • گوشت شتر، گوسفند و گنجشک
  • ادویه‌ جات گرم مانند دارچین و زنجبیل
  • نخود
  • کدو حلوایی
منبع: https://www.fitbodyclinic.ir/

چه کسی می تواند بهترین کاندیدای برای جراحی لاغری باشد؟

۱۰ بازديد

جراحی لاغری به افرادی که دچار انواع چاقی مفرط هستند، کمک می کند تا وزن کم کنند. در صورتی که فرد نتواند با ورزش و رژیم غذایی وزن کم کند و یا دچار مشکلات و بیماری های ناشی از چاقی باشد، جراحی لاغری می تواند گزینه ی مناسبی برای وی باشد. یا به عبارتی او یک کاندید جراحی لاغری است.

بیش تر بدانید: رژیم لاغری سه روزه

از کجا متوجه شوم که جراحی لاغری برای من مناسب است؟

  • شما یک کاندید خوب برای جراحی لاغری خواهید بود، اگر:
  • یک بزرگسال چاق هستید؛ به خصوص اگر شرایط مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع دو را دارید.
  • خطرات احتمالی و مزایای جراحی لاغری را می دانید.
  • برای وفق دادن میزان خورد و خوراک بعد از جراحی آماده اید.
  • اقدام به تغییر سبک زندگی کرده اید تا وزن خود را پس از جراحی ثابت نگاه دارید.

نوجوانان معمولا یک کاندید خوب برای جراحی لاغری محسوب نمی شوند، مگر آنکه بیش از حد چاق باشند و شاخص توده ی بدنی (BMI) آنها بیش از ۳۵ باشد و یا بیماری مرتبط با وزن داشته باشند. با محاسبه bmi می توانید به اطلاعات کاملی درباره اضافه وزن خود برسید. باید دقت کنید که شرایط عمل معده برای لاغری را داشته باشید.

بیش تر بخوانید: انواع رژیم لاغری

انتخاب نوع جراحی لاغری

چنانچه پزشکتان تایید کرد که یک کاندید خوب برای جراحی لاغری هستید، خوب است که راجع به انواع مختلف این روش بدانید.

اینکه کدام نوع برای شما بهتر است، بستگی به اهداف، شرایط سلامتی و توصیه های پزشک شما دارد. بعلاوه باید در نظر داشته باشید که بیمه ی درمانی شما کدام نوع از جراحی ها را تحت پوشش قرار می دهد.

تمامی این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید و در نهایت، یک تصمیم آگاهانه بگیرید.

همه ی افراد یک کاندید خوب برای جراحی لاغری محسوب نمی شوند

پزشکان جراحی لاغری را به کسانی توصیه می کنند که:

بیش تر بدانید: با رژیم لاغری 7 روزه بیش تر آشنا شوید.

  • شاخص توده ی بدنی آنها ۴۰ یا بالاتر باشد. این عدد نشان دهنده ی حدودا ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن در مردان و ۳۶ کیلوگرم در زنان است.
  • شاخص توده ی بدنی آن ها کم است، با این وجود چاق هستند و بیماری های جدی مرتبط با چاقی دارند. این بیماری ها شامل دیابت نوع دو، آپنه خواب شدید، یا کلسترول بالا هستند. مطالعه شود: بیماری های مرتبط با چاقی
  • راه های دیگر کاهش وزن را امتحان کرده اند اما با شکست مواجه شده اند.
  • کاملا با خطرات آن آشنا هستند.
  • جراحی کاهش وزن می تواند زندگی شما را نجات دهد اما برای رسیدن به این نتیجه باید تغییرات همیشگی و چشمگیری در خوراک، ورزش و زندگی خود ایجاد نمایید.
منبع: https://www.fitbodyclinic.ir/

درمان انواع جای جوش

۱۵ بازديد

آکنه می‌تواند یک اثر ماندگار از حضور خود به شکل اسکار (جای زخم) بر روی پوست شما بگذارد. با اینکه این برجستگی‌ها و تو رفتگی‌ها هیچ اثر جدی بر سلامتی ندارند اما می‌توانند به اعتماد به نفس شما آسیب برساند. خوشبختانه، درمان‌هایی در دسترس است که باعث می‌شوند جای جوش کمتر دیده شود.

درمان‌ جاش جوش بی‌خطر و مؤثر زیادی برای به حداقل رساندن ظاهر آن‌ها وجود دارد. “این روش‌های درمانی شامل فیلرهای پوستی، لایه برداری شیمیایی، جراحی جزئی پوست و لیزر برای اسکار جوش است.” یک متخصص پوست می‌تواند این درمان را در مطب خود انجام دهد. اما قبل از شروع درمان، ابتدا باید جوش‌های خود را درمان کنید. هرچه جوش بدتر شود، احتمال ایجاد اسکار بیشتر می‌شود. جای جوش ناشی از التهاب هستند، بنابراین بهتر است کاری نکنید که التهاب افزایش یابد. به این معنا که جوش‌های خود را نکنید و فشار ندهید زیرا این امر خطر ایجاد زخم را افزایش می‌دهد. هنگامی که آکنه شما درمان شد، می‌توانید تصمیم بگیرید که درمورد زخم‌های بجا مانده از آن چه باید بکنید.

آکنه چیست؟

آکنه معمولاً در صورت، گردن، قفسه سینه، کمر و شانه‌ها ظاهر می‌شود. آکنه هنگامی ایجاد می‌شود که منافذی در پوست ما با سلول‌های مرده پوست و سبوم، روغنی که به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند، بسته شود. بعضی اوقات باکتری‌هایی که در پوست ما زندگی می‌کنند نیز می‌توانند درون منافذ مسدود شده قرار بگیرند و باعث التهاب شوند. ضایعات التهابی آکنه می‌تواند منجر به زخم دائمی شود.

زخم‌های آکنه هنگام آسیب دیدن بافت پوست ایجاد می‌شوند. با اینکه این برآمدگی‌ها و تورفتگی‌ها هیچ تاثیری بر سلامتی ندارند اما می‌توانند باعث مشکلات روحی شوند و به اعتماد به نفس شما آسیب برسانند. به همین دلیل درمان همیشه گزینه مناسبی است.

بیش تر بدانید: روش های درمان جوش

علائم آکنه

شخصی که آکنه دارد می‌تواند هر یک از این جوش‌ها را داشته باشد:

  • سرسیاه
  • سر سفید
  • پاپول (برجستگی‌های کوچک و قرمز)
  • پاسچول (جوش‌های اوی چرک در نوک آن‌ها)
  • کیست
  • ندول

انواع جای جوش

برخی از اسکارهای آکنه دائمی هستند و برخی با گذشت زمان از بین می‌روند. جای جوش ممکن است به اشکال زیر باشد:

ماکول‌ها. این‌ها لکه‌های مسطح و قرمز رنگی هستند که یک بار جوش در آن واقع شده بود. آن‌ها می‌توانند چند هفته بمانند و سپس خود به خود محو شوند.

تغییر رنگ پوست. بعضی اوقات جای جوش بهبود یافته پوست‌های رنگی ایجاد می‌کند که به آن رنگدانه‌های پوستی بعد از التهاب نیز گفته می‌شود. تغییر رنگ پوست می‌تواند ماه‌ها پس از بهبودی جوش قابل مشاهده باشد.

جای زخم بافت. برخی از انواع آکنه می‌توانند جای زخم‌هایی را به وجود بیاورند که به بزرگی یه توده بزرگ بافت است. این زخم‌های آکنه ممکن است کلوئید یا زخم هایپرتروفیک نامیده شوند و در اثر تولید بیش از حد کلاژن در پوست شما ایجاد می‌شوند.

از دست دادن بافت. شایع‌تر از جای زخم بافتی است که در بالا اشاره شد و در اثر از بین رفتن بافت ایجاد می‌شود. به این زخم‌های آکنه اسکارهای آیس – پیک، اسکارهای فیبروز تورفته، اسکارهای نرم، ماکول‌های آتروفیک یا آتروفی ماکولا فولیکول گفته می‌شوند. این اسکارها به صورت حفره یا چاله‌های در پوست به نظر می‌رسند.

منبع: https://www.clinickashtabroo.ir/

انواع جای جوش

۱۶ بازديد

جای جوش بسته به نوع و زمانی که از ایجادش می گزرد حالتهای مختلفی را روی پوست به وجود می آورد. قبل از اینکه برای برای درمان جای جوش اقدام کنید اول باید جوش هایتان درمان شده باشند.

1- جای جوش قرمز

اگر جوش هایتان خشک شده اما اثرش به صورت قرمز رنگ روی پوست باقی مانده است از ترمیم کننده های پوست استفاده کنید. هر چی زود تر از این ترمیم کننده ها استفاده کنید زود تر جای آنها خوب می شود.

ترمیم کننده ها چی هستند

ترمیم کننده ها حاوی ترکیبات مغذی هستند که بازسازی پوست کمک می کنند. ترمیم کننده ها رو باید فقط روی جای جوش استفاده کنید. به کل صورت و روی جوش ها نباید زده شود.

2- جای جوش قهوه ای

اگر جای جوش قرمز را زود درمان نکنید تبدیل به لک می شود.  این اتفاق بیشتر در پوست های سبزه و چرب رخ می دهد. برای درمانش هم باید روتین ضد لک رو استفاده کنید.

ضد لک ها

از شوینده ها و کرم های ضد لک و روشن کننده برای بر طرف کردن جای لک های پوستی استفاده کنید.

جای جوش فرو رفته

این حالت وقتی پیش می آید که پوست نتواند خودش را ترمیم کند. از نظر ظاهری به انواع ROLLING ، ICEPICK BOXCAR  تقسیم می شوند.  در این مورد نیازمند کارهای کلینیکی مثل ساب سیژن، لیزر، میکرونیدلینگ و …. می باشد. و معمولا هم به طور کامل درمان نمی شود. ولی با رعایت کردن یک سری نکات می توان آن را بهتر کرد.

بیش تر بدانید: انواع روش های درمان جوش را بشناسید.

رتینوئید ها

از موثر ترین محصولات بریا صاف شدن سطح پوست و رفع لک  جای جوش، محصولات حاوی مشتقات ویتامین آ یا همان رتینوئیدها می باشند. این محصولات درصد ها و قدرت های مختلفی دارند که برای مصرف رتینوئیدهای قوی تر حتما بهتر است با پزشک متخصص مشورت بکنید.

بیش تر بدانید: راه های درمان جای جوش

محصولات لایه برداری پوست صورت

لایه برداری و کمرنگ کردن جای جوش با مصرف محصولات حاوی :

  • آ اچ آ
  • لاکتیک اسید
  • گلیکولیک اسید
  • نیاسینامید
منبع: https://www.clinickashtabroo.ir/