آرشیو تیر ماه 1401

با مقاله هایی پیرامون سلامت فردی همراه ما باشید

چگونه یک رژیم لاغری سریع را انتخاب کنیم؟

۲۶ بازديد

اضافه وزن و چاقی مفرط یک از مشکلات متداول افراد در زندگی امروزه است. افرادی که دچار چاقی هستند در طولانی مدت ممکن است دچار مشکلات جسمی شوند. و در نهایت با کاهش اعتماد بنفس میتواند مشکلات روحی را نیز به دنبال داشته باشد. زمانیکه افراد با این مشکلات روبرو میشوند، به دنبال انواع رژیم های لاغری سریع میروند. سوال قابل پرسش در این زمینه این است که ، رژیم های لاغری سریع چه مقدار موفقیت آمیز هستند؟ و کدام رژیم ها بهتراند؟ اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از یک رژیم لاغری اصولی و علمی بیشتر به شما کمک می کند.

 از انواع رژیم های لاغری سریع می توان به رژیم لاغری سه روزه اشاره کرد. در برخی از رژیم های لاغری نیز شما می توانید به همراه اپلیکیشن برنامه رژیم لاغری خود را به همراه داشته باشید. رژیم لاغری نوم یکی از انواع این رژیم هاست.

بنا بر گفته متخصصان تغذیه، بهتر است که کاهش وزن بصورت تدریجی رخ دهد. زیرا اگر سریع باشد، بدن بجای کاهش میزان چربی از ماهیچه ها میکاهد. بنابراین در انتخاب رژیم غذایی باید دقت لازم را به خرج دهید. هر رژیم غذایی باید به درستی و طبق برنامه پیش رود برای مثال رژیم مدیترانه ای. برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل باید ابتدا یک وزن هدف مشخص کنید. بطور مثال: " من تا پایان ماه باید 3کیلوگرم کاهش وزن داشته باشم". سپس برای هدف خود برنامه ریزی کنید. در ادامه با 2 رژیم غذایی موثر آشنا خواهید شد.

نکته: رژیم های معرفی شده باید زیر نظر دکتر تغذیه و طبق تجویز آن اعمال شود. زیرا شرایط هر بیمار متفاوت است.

شش مرحله ساده برای کاهش وزن سریع:

  • مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید
  • مقدار زیادی پروتئین بخورید
  • مصرف چربی را در حد متوسط نگه دارید
  • به سراغ سبزیجات غیرنشاسته ای بروید
  • کمی ورزش کنید اما زیاده روی نکنید
  • آهسته غذا بخورید

نکات قابل توجه در رژیم لاغری سریع

هنگام کاهش وزن ممکن است وسوسه شوید که در سریع ترین زمان ممکن نتیجه بگیرید. اما باید بدانید که کاهش وزن سریع در حفظ وزن تاثیری ندارد. و لازم به ذکر است که کاهش وزن سریع خطرات سلامتی به همراه دارد. همچنین در پی کاهش سریع وزن ممکن است که به یکی از برنامه های بیشمار لاغری اعتماد کنید. متاسفانه اگر این برنامه ها به شما کمک کند، بعید است که در ماه ها و سالهای بعد وزن مناسبی داشته باشید. برای مثال شما با رژیم لاغری جنرال موتورز در مدت زمان کوتاهی ممکن است به وزن دلخواه خود برسید اما این کاهش وزن پایدار نیست.

باید در نظر داشته باشید که تناسب اندام معقوله ای نسبی است. برخی افراد برای رسیدن به تناسب اندام لازم است که از رژیم چاقی استفاده کنند.

موثرترین راه برای کاهش وزن و جلوگیری از بازگشت آن، کاهش تدریجی آن است. همچنین باید در نظر بگیرید که اگر دچار بیماری هستید، بای با پزشک خود مشورت کنید. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید در نظر بگیرند که میزان ایمن کاهش وزن بین 0.5 تا 1 کیلوگرم در هفته است. در صورتی که در مدت زمان کمتری کاهش وزن داشته باشید، ممکن از در معرض مشکلات سلامتی قرار بگیرید. ممکن است دچار مشکلاتی از جمله سوء تغذیه، سنگ کیسه صفرا، احساس خستگی و ناراحتی شوید.

 

منبع : www.dritm.ir

رژیم لاغری اصولی و ویژگی های آن !

۳۲ بازديد

در هنگام کاهش وزن، جزئیات اهمیت زیادی ندارند و این اصول است که مهم است. هر متخصص تغذیه ای با این مساله موافق است که کاهش وزن سالم شامل یک سری اصول اساسی است که همه بدون استثنا باید رعایت کنند. این اصول هسته اصلی هر رژیم لاغری خوب است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم ‌ترین ویژگی‌های یک رژیم لاغری اصولی آشنا شوید.

مهم ترین ویژگی‌های رژیم لاغری اصولی کدامند؟

تعادل

منتقدان رژیم لاغری سریع یا نامتعادل، ادعا می‌کنند که چنین رژیم‌هایی با ممنوع کردن کامل برخی غذاها و حتی گروه‌های غذایی، خوردن نامتعادل را تشویق می‌کنند. نمونه ای که آنها تقریباً همیشه به آن اشاره می کنند، رژیم غذایی بدنام سوپ کلم است. و یا رژیم لاغری سه روزه. به سختی می توان یک رژیم لاغری اصولی و محبوب پیدا کرد که رژیم گیرندگان را به مصرف انواع غذاها با حجم درست تشویق کند!

عدم تعادل مواد مغذی در انواع مختلف می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و برعکس همانند رژیم آب درمانی، چگونگی بهبود تعادل مواد مغذی در یک رژیم لاغری اصولی می‌تواند کاهش وزن را تسهیل کند.

جیمز لاوال، داروساز و پزشک طبیعی

پیوستگی و مداومت

شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد هرچه در عادات غذایی سالم‌تر و ثابت‌تر باشید، شانس شما برای حفظ وزن سالم بیشتر است. یکی از ویژگی‌های رژیم لاغری اصولی به ما می گوید کسانی به موفقیت طولانی مدت دست می یابند که با رویکردی معتدل تر، آهسته و پیوسته تر برنامه غذایی خود را پیش ببرند. این دسته از افراد از رژیم گیرندگانی که محدودیت های شدیدی را در ابتدای امر اعمال می کنند و بعد از چند هفته از این رفتار افراطی و بی ضابطه دست می کشند و بی مهابا به مصرف غذاهای مضر روی می آورند، به مراتب موفق تر هستند. تفاوت واقعی این است که طیف اول به سادگی به انجام کاری که شروع کرده اند، ادامه می دهند. برای بهتر پیش بردن این امر می توانید از یک رژیم غذایی همراه با اپلیکیشن لاغری را انتخاب کنید همانند رژیم لاغری نوم.

جمع بندی نهایی

هر یک از ما از نظر متابولیکی و روانی منحصر به‌ فرد هستیم. به همین دلیل هیچ برنامه غذایی واحدی وجودندارد که برای همه خوب باشد. بنابراین هر فردی باید آنچه را که برای خودش مفید است با مشورت متخصص تغذیه پیدا کند. اما نکات معینی مانند ویژگی‌های رژیم غذایی اصولی وجود دارند که به طور جهانی کاربرد دارند. درک این اصول برای یافتن برنامه مناسب شما ضروری است.

منبع

رژیم های لاغری سریع

۳۴ بازديد

امروزه بیشتر مردم دغدغه کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام را دارند. این امر در بین افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند شایع تر است. افراد اغلب به دنبال راهی برای کاهش وزن سریع هستند تا هرچه زودتر به تناسب اندام خود دست پیدا کنند همانند رژیم جنرال موتورز. در ادامه با چند مدل از رژیم های لاغری آشنا می شوید  که در انتخاب بهترین روش لاغری به شما کمک می کند.

رژیم اتکینز

رژیم اتکینز یک رژیم لاغری با کربوهیدرات بسیار پایین است. طرفداران رژیم غذایی اتکینز مدعی هستند که شما در صورت اجتناب از خوردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و در مقابل مصرف پروتئین و چربی های نامحدود، می توانید وزن خود را کم کنید. برخی از افراد رژیم اتکینز را از مرحله دوم شروع می کنند و از مرحله القا صرف نظر می کنند؛ به این ترتیب که از همان ابتدا میوه و سبزیجات را در رژیم روزانه خود قرار می دهند که این رویکرد هم می تواند بسیار کارآمد باشد.

 

برخی دیگر نیز تنها مرحله القا را اجرایی می کنند که در این صورت این رژیم با عنوان رژیم کتوژنیک شناخته می شود.

رژیم کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم لاغری، مقدار قند کم باشد بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و  کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود.

رژیم وگان:

دیگر رژیم لاغری سریع که بر پایه حذف گوشت و محصولات حیوانی است، رژیم وگان یا رژیم گیاه خواری نام دارد. در این رژیم علاوه بر حذف محصولات حیوانی بر مصرف غلات کامل، میوه، سبزیجات و ... تاکید دارد.

در این رژیم غذایی میزان کالری دریافتی پایین است. و مصرف میوه و سبزیجات نیز به دلیل تامین فیبر مورد نیاز بدن، باعث میشود فرد احساس سیری کند.

رژیم لاغری مدیترانه ای:

رژیم مدیترانه ای یک برنامه انعطاف‌پذیر است و هیچ‌ چیز در آن ممنوع نیست، اما بر غذاهای کامل، بیشتر گیاهان تمرکز دارد. اگرچه همه چیز در رژیم مدیترانه‌ای گنجانده شده است، اما شیرینی و گوشت قرمز کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این غذاها تقریباً دو بار در ماه مصرف می‌شود. رژیم مدیترانه‌ای از قدیم به‌ عنوان یکی از سالم‌ترین الگوهای تغذیه‌ای شهرت دارد. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری، غنی بودن از غذاهای خوش طعم و سرشار از فواید سلامتی، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در بین رژیم گیرندگان محسوب می‌شود. در حقیقت، رژیم غذایی مدیترانه‌ای با افزایش وزن، کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط است.

منبع

 

کامل ترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی کدام است؟

۳۱ بازديد

دیابت یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که در سراسر دنیا در حال گسترش می‌باشد. غذای مصرفی فرد، بیشترین تاثیر را در کنترل دیابت دارد. به همین دلیل پیروی از یک رژیم دیابتی برای این افراد ضروری است.

البته غذای یک فرد دیابتی با غذایی که یک فرد عادی می‌خورد فرق زیادی ندارد و همه گروه‌های غذایی در رژیم این افراد قرار دارند اما باید در مصرف و انتخاب کربوهیدرات‌ها دقت بیشتری داشته باشند. در ادامه شما با بهترین روش لاغری برای این افراد آشنا می شوید.

 کدام یک از گروه‌های غذایی برای رژیم دیابتی مفید است؟

افراد دیابتی باید از یک رژیم لاغری اصولی استفاده کنند که از مواد مورد نیزا به بدن آنها برسد. در رژیم غذایی برای افراد دیابتی، از هر گروه از مواد غذایی فقط برخی از آنها مجاز هستند. در زیر به تعدادی از این مواد مفید اشاره میکنیم.

غلات و نشاسته‌ها

بدن به کربوهیدرات نیاز دارد و انتخاب کربوهیدرات سالم از اهمیت بالای برخوردار است.

نشاسته و غلات مجاز:

  • غلات کامل: برنج قهوه‌ای، بلغور، جو، کینوا
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • مواد غذایی تولید شده از غلات کامل و بدون شکر

سبزیجات

سبزیجات حاوی فیبر بالایی هستند که برای هضم غذا بسیار اهمیت دارد و باعث تعادل در هضم توسط بدن میشود و به کنترل قند خون  کمک می‌کند.

سبزیجات مجاز:

  • سبزیجات تازه، خام یا کمی بخار پز و کبابی
  • سبزیجات منجمد ساده یا کمی بخار پز
  • سبزیجات رنگی مثل هویج، فلفل قرمز، پیاز، بادمجون

میوه‌ها

میوه‌ها حاوی کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی هستند و به طور طبیعی دارای مقدار بسیار کم نمک و سدیم هستند و کربوهیدرات بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.

میوه های مجاز:

  • میوه‌ تازه
  • میوه منجمد
  • میوه کنسرو شده بدون شکر
  • مربای بدون شکر یا کم شکر
  • سس سیب بدون شکر

گوشت و حبوبات

گوشت و حبوبات حاوی پروتئین بالایی هستند و تنوع غذایی بسیار زیادی در این گروه وجود دارد. در رژیم غذایی برای افراد دیابتی مصرف این گروه به دلیل تنوع بالایی که دارد توصیه می‌شود.

غذاهای مجاز:

  • پروتئین‌های گیاهی مثل لوبیا،آجیل و دانه‌ها
  • ماهی و سایر ماکیان
  • تخم مرغ
  • گوشت های کم چرب: گوشت گاو، مرغ، بوقلمون

چربی‌ها و روغن‌ها

مصرف نادرست و بیش از حد این گروه باعث افزایش وزن و عدم کنترل دیابت می‌شود.

انتخاب‌های مناسب و مفید در این گروه:

  • منابع طبیعی چربی‌های گیاهی: آجیل، دانه‌ها و آووکادو
  • مواد غذایی که اسید چرب امگا3 دارند: ماهی سالمون، ماهی تن
  • روغن‌های گیاهی: روغن کانولا، هسته‌ی انگور، زیتون

شیر و لبنیات

افراد دیابتی باید از لبنیات کم چرب استفاده کنند مانند: شیر بدون چربی یا با چربی 1 درصد، ماست و پنیر کم چرب، خامه ترش کم چرب یا بدون چربی

نوشیدنی‌ها

مصرف آب گاز دار و بدون طعم، چای شیرین نشده و قهوه مجاز است. خوردن نوشابه های معمولی، چای شیرین، قهوه با شکر و خامه، نوشیدنی شکلاتی و انرژی زا را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

منبع : https://www.dritm.ir

تغییر برنامه غذایی و لاغری صورت

۳۸ بازديد

در معقوله لاغری نباید از تاثیر یک برنامه غذایی اصولی چشم پوشی کرد. منظور ما از داشتن یک برنامه غذایی اصولی و تغییر برنامه غذایی ، رفتن زیر بار رژیم های سخت و سنگین نیست. اگرچه برای لاغری سریع ، داشتن یک رژیم غذایی اصولی امری ناگزیر است. ولی باید بدانید با ایجاد تغییرات کوچک در برنامه غذایی خود میتوانید باعث لاغری پوست صورت خود شوید. بطور مثال یکی از عوامل مهم در لاغری صورت نوشیدن آب است. در اخر این شما هستید که باید بهترین روش لاغری مورد تایید پزشکان را انتخاب کنید.

میزان مصرف آب را بالا ببرید.

طبق تحقیقات انجام شده، بر این باور رسیدیم که مصرف آب در حین و قبل از دریافت کالری تاثیر بسزایی در کاهش میزان جذب کالری ها دارد. بیشتر آب بنوشید زیرا علاوه بر تاثیر در میزان جذب کالری ها ، بر روی سوخت و ساز بدن نیز تاثیر دارد. بطوریکه متابولیسم بدن را سریعتر کرده و باعث میشود که در هر شبانه روز میزان بیشتری از کالری دریافتی را بسوزانیم. در نتیجه برای لاغری صورت آب بیشتری مصرف کنید. حتی برخی از افراد برای لاغری از رژیم آب درمانی استفاده می کنند که این رژیم تایید نمی شود.

کمتر الکل مصرف کنید.

امروزه همه میدانند که الکل باعث تجمع چربی ها در نواحی مختلف بدن ، بخصوص در نواحی اطراف صورت میشوند. الکل ها جزو موادی محسوب میشوند که سرشار از کالری و عاری از مواد مغذی هستند. باید بدانید که مصرف الکل باعث افزایش وزن میشود و بهتر است که از مصرف آن خودداری کنید.

کنترل شده سدیم مصرف کنید.

مصرف بیش از اندازه سدیم پیامدهایی در پی دارد. از جمله نفخ کردن، پف کردن صورت و دیگر موارد. طبق تحقیقات انجام شده دریافتیم که سدیم باعث میشود که آب اضافی از بدن دفع نشود. برای داشتن یک صورت لاغر باید میزان مصرف سدیم روزانه خود را تحت کنترل داشته باشید. برای عملی کردن امر باید مصرف غذاهای آماده را کنار بگذراید، میزان مصرف تنقلات را کنترل کرده و کمتر از گوشت های فرآوری شده استفاده کنید.

میزان مصرف فیبرخود را افزایش دهید.

امروزه همه میشنویم که مصرف فیبر باعث لاغری صورت میشود. تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف فیبر باعث کاهش اشتها ودر نتیجه کاهش میزان مصرف کالری میشود. طبق یک مطالعه آماری بر روی 345 نفر از افراد با اضافه وزن بالا، مشاهده شده است که مصرف غذاهای فیبردار همراه با یک رژیم غذایی سالم و کم کالری باعث کاهش وزن چشمگیری میشود. فیبر نقش بسزایی  در کاهش وزن در قسمت صورت و چربی های دور کمر دارد. میانگین میزان مصرف فیبر در طول یک شبانه روز باید بین 25 تا 38 گرم باشد.

میوه ها، سبزیجات و حبوبات منابع غنی فیبر هستند و برای دریافت روزانه فیبر باید به دنبال آنها برویم.

کاهش میزان مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده

یکی از دشمن های شما در مسیر لاغری همین کربوهیدرات های تصفیه شده هستند. کربوهیدرات های تصفیه شده حجم زیادی از شیرینی جات و انواع پاستاها را در بر میگیرند. برای کنار گذاشتن آنها از همین حالا اقدام کنید. مطالعات انجام شده بر روی 277 نفر نشان داده است که کربوهیدرات های تصفیه شده باعث چاقی، اضافه وزن، افزایش قند خون و افزایش میل به پرخوری عصبی میشوند.

برای کنترل هرچه بهتر این قضیه می توانید از رژیم کالری شماری و یا رژیم نوم استفاده کنید.

منبع : https://www.dritm.ir/

شاخص توده بدنی یاBMI چیست؟

۳۴ بازديد

امروزه کلمه BMI  زیاد به گوش میرسد. این کلمه مخفف (body mass index=bmi) به معنای شاخص حجم یا توده بدنی است و یک شاخص برای اندازه گیری تناسب قد و وزن محسوب میشود. BMI معیاری است که افراد برای اندازه گیری مقدار اضافه وزن یا کمبود وزن از آن استفاده میکنند. BMI  به‌ نوعی یک شاخص غربالگری است که نشان می‌دهد آیا یک فرد دارای کمبود وزن، وزن سالم یا اضافه‌ وزن و چاقی است یا خیر.  اگر BMIشما کم باشد می توانید با استفاده از رژیم چاقی به یک وزن ایده آل برسید. و اگر دچار اضافه وزن باشید میتوانید بوسیله یک رژیم لاغری اصولی تناسب اندام پیدا کنید.

عدم انطباق وزن افراد با شاخص BMI  آنها ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. بدین صورت که اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری هایی از قبیل دیابت نوع 2، فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی را افزایش میدهد.وزن بسیار کم نیز خطر ابتلا به بیماری هایی مثل سوء تغذیه، پوکی استخوان و کم خونی را در پی دارد. از موارد قابل توجه در BMI این است که چربی بدن را مستقیما اندازه گیری نمیکند. این معیار واحد به متخصصان تغذیه و پزشکان در شناسایی مشکلات احتمالی کمک میکند.

برخی از افراد نیز دچار چاقی موضعی هستند که بوسیله روش های لاغری شکم و پهلو می توانند این مشکل خود را حل کنند.  همچنین برخی از مواد غذایی در این مسیر به شما بیشتر می توانند کمک کنند. همانند کدو که شما با استفاده از روش لاغری با کدو می توانید راحت تر به وزن ایده آل خود دست یابید.

BMI چگونه محاسبه میشود؟

برای محاسبه مقدار شاخص بدنی هر فرد به اندازه گیری قد و وزن آن شخص نیاز داریم.

متریک : برای محاسبه BMI  در واحد متریک باید به روش زیر عمل کنید:

BMI = kg/m2

در محاسبه BMI  به واحد متریک باید وزن شخص را برحسب کیلوگرم بر مجذور قد او بر متر مربع تقسیم کنید. به دلیل اینکه اکثر مردم قد را بر حسب سانتی متر اندازه میگیرند بایذ آن را بر 100 تقسیم کنید تا ارتفاع به متر بدست بیاید.

ایمپریال : برای محاسبه BMI  در واحد ایمپریال باید به روش زیر عمل کنید:

BMI = lbs x 703/in2

به عبارتی باید وزن شخص را بر حسب پوند در 703 ضرب کنید. سپس بر قد او بر حسب اینچ، مربع (in2) تقسیم کنید.

محدوده شاخص BMI

برای افراد بزرگسال میزان BMI  ایده آل در محدوده  18.5 تا 24.9 است. برای افراد با میانگین سنی 2 تا 18 سال، در محاسبه BMI سن و جنس و همچنین قد و وزن را در نظر میگیرند. اگر BMI شما در محدوده زیر باشد:

  • BMI کمتر از 18.5: نشان می‌دهد که فرد دچار کمبود وزن است، بنابراین شاید لازم باشد روی افزایش وزن برنامه زیری کند. توصیه می‌شود از پزشک یا متخصص تغذیه مشاوره بخواهید.
  • بی ام آی بین 18.5 – 24.9 : نشان می دهد که وزن، متناسب با قد است. با حفظ وزن سالم، خطر ابتلا به مشکلات جدی مرتبط با سلامتی کاهش خواهد یافت.
  • بی ام آی 29-29.9 : نشان دهنده کمی اضافه‌وزن است. توصیه می‌شود برای کاهش وزن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید و از بهترین روش لاغری برای کاهش وزن خود کمک بگیرید.
  • BMI بالای 30: نشان می‌دهد که فرد به شدت اضافه‌وزن دارد. در صورت عدم کاهش وزن ممکن است سلامت فرد به خطر بیفتد. توصیه می‌شود برای کاهش وزن حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

رفرنس

چرا قبل از بارداری باید لاغر شویم؟

۳۳ بازديد

یکی از شیرین ترین و بهترین مراحل زندگی برای هر زوج، بچه دار شدن است. اما متاسفانه، برخی از زوجین در این مورد با مشکل های مختلفی مواجه می شوند که منجر به عدم باروری در آنها می گردد. یکی از عواملی که در این راه تاثیر زیادی دارد، قرار گرفتن در یک شاخص توده بدنی استاندارد است. اگر به اضافه وزن و چاقی مفرط دچار هستید؛ اقدام به کاهش وزن کنید و برعکس. در کل، داشتن وزن مناسب شانس بارداری را تا حد زیادی بالا می برد. ما در این مطلب قصد داریم برای آگاهی بیشتر شما به اهمیت کاهش وزن قبل از بارداری بپردازیم.

چگونه می توان قبل از اقدام به بارداری و بعد از بارداری وزن کم کرد؟

در اینکه کاهش وزن به افزایش شانس باردار شدن کمک می کند شکی نیست. همچنین می تواند پس از تولد نوزاد شما را سالم و فعال نگه دارد. بنابراین داشتن یک برنامه منظم و تحت نظر پزشک  می تواند شما را به این هدف برساند. این برنامه به شکل زیر است:

کالری دریافتی فعلی خود را مشخص کنید

برخی از زنان وعده های غذایی مناسب دارند، اما کالری زیادی می خورند. سعی کنید میزان کالری دریافتی فعلی را به طور دقیق در نظر داشته باشید تا بتوانید آن را کاهش دهید. راه های زیادی برای کاهش کالری وجود دارد، از جمله جایگزین کردن و تغییر در غذاها است. از کالری دریافتی فعلی خود شروع کنید، 1000 کالری از کل آن کم کنید. این مقدار کالری است که شما باید هر روز مصرف کنید تا به کاهش وزن 900 گرم در هفته برسید. و یا از یک رژیم کالری شماری استفاده کنید.

برای خود وزن هدف تعیین کنید

به طور کلی، شاخص توده بدنی (BMI) بین 18،5 و 24.9 وزن سالم در نظر گرفته می شود. از دست دادن حدود 900 گرم در هفته ایمن ترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن است. شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید تا بفهمید وزن مطلوب شما چقدر است. استفاده از روش مناسب کاهش وزن قبل از بارداری تا وقتی که به وزن مطلوب خود برسید تضمین می کند که با بهترین وزن وارد بارداری خود شده اید. در این مسیر می توانید از رژیم لاغری نوم کمک بگیرید.

داشتن رژیم غذایی سالم

توصیه میشود از یک رژیم لاغری سالم و متعادل که از 5 گروه غذایی مهم تشکیل شده است پیروی کنید. همچنین از رژیم های لاغری سریع همانند رژیم لاغری سه روزه تا حد ممکن اجتناب کنید. سبزیجات و حبوبات، میوه ها، نان و غلات سبوس دار، شیر، ماست، پنیر، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، دانه ها و آجیل مواد غذایی لازم در این رژیم ها هستند. فراموش نکنید که غذاهای فست فود، بیسکویت، چیپس و گوشت های چرب را تا میزان قابل توجهی کاهش دهید. رژیم پالئو نمونه یک رژیم لاغری متعادل است.

ورزش را افزایش دهید

در کنار کاهش 1000 کالری در روز بهتر است ورزش را نیز به آن اضافه کنید. اینگونه میزان کالری بیشتری می سوزانید. حداقل یک ساعت ورزش در روز یک برنامه ایده آل برای کاهش وزن است. اگر وقت کافی ندارید؛ می توانید صبح زود به مدت نیم ساعت با وزنه ورزش کنید یا شب بعد از شام به پیاده روی بروید.

منبع

رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی

۳۱ بازديد

دیابت یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که در سراسر دنیا در حال گسترش می‌باشد. غذای مصرفی فرد، بیشترین تاثیر را در کنترل دیابت دارد. به همین دلیل پیروی از یک رژیم غذایی برای افراد دیابتی ضروری است.

البته غذای یک فرد دیابتی با غذایی که یک فرد عادی می‌خورد فرق زیادی ندارد و همه گروه‌های غذایی در رژیم این افراد قرار دارند اما باید در مصرف و انتخاب کربوهیدرات‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

 کدام یک از گروه‌های غذایی برای رژیم دیابتی مفید است؟

در رژیم دیابتی، از هر گروه از مواد غذایی فقط برخی از آنها مجاز هستند. در زیر به تعدادی از این مواد مفید اشاره میکنیم.

غلات و نشاسته‌ها

بدن به کربوهیدرات نیاز دارد و انتخاب کربوهیدرات سالم از اهمیت بالای برخوردار است.

نشاسته و غلات مجاز:

  • غلات کامل: برنج قهوه‌ای، بلغور، جو، کینوا
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • مواد غذایی تولید شده از غلات کامل و بدون شکر

سبزیجات

سبزیجات حاوی فیبر بالایی هستند که برای هضم غذا بسیار اهمیت دارد و باعث تعادل در هضم توسط بدن میشود و به کنترل قند خون  کمک می‌کند.

سبزیجات مجاز:

  • سبزیجات تازه، خام یا کمی بخار پز و کبابی
  • سبزیجات منجمد ساده یا کمی بخار پز
  • سبزیجات رنگی مثل هویج، فلفل قرمز، پیاز، بادمجون

میوه‌ها

میوه‌ها حاوی کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی هستند و به طور طبیعی دارای مقدار بسیار کم نمک و سدیم هستند و کربوهیدرات بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.

میوه های مجاز:

  • میوه‌ تازه
  • میوه منجمد
  • میوه کنسرو شده بدون شکر
  • مربای بدون شکر یا کم شکر
  • سس سیب بدون شکر

گوشت و حبوبات

گوشت و حبوبات حاوی پروتئین بالایی هستند و تنوع غذایی بسیار زیادی در این گروه وجود دارد. در رژیم غذایی برای افراد دیابتی مصرف این گروه به دلیل تنوع بالایی که دارد توصیه می‌شود.

غذاهای مجاز:

  • پروتئین‌های گیاهی مثل لوبیا،آجیل و دانه‌ها
  • ماهی و سایر ماکیان
  • تخم مرغ
  • گوشت های کم چرب: گوشت گاو، مرغ، بوقلمون

چربی‌ها و روغن‌ها

مصرف نادرست و بیش از حد این گروه باعث افزایش وزن و عدم کنترل دیابت می‌شود.

انتخاب‌های مناسب و مفید در این گروه:

  • منابع طبیعی چربی‌های گیاهی: آجیل، دانه‌ها و آووکادو
  • مواد غذایی که اسید چرب امگا3 دارند: ماهی سالمون، ماهی تن
  • روغن‌های گیاهی: روغن کانولا، هسته‌ی انگور، زیتون

شیر و لبنیات

افراد دیابتی باید از لبنیات کم چرب استفاده کنند مانند: شیر بدون چربی یا با چربی 1 درصد، ماست و پنیر کم چرب، خامه ترش کم چرب یا بدون چربی

نوشیدنی‌ها

مصرف آب گاز دار و بدون طعم، چای شیرین نشده و قهوه مجاز است. خوردن نوشابه های معمولی، چای شیرین، قهوه با شکر و خامه، نوشیدنی شکلاتی و انرژی زا را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

افراد مبتلا به دیابت باید از یک رژیم غذایی اصولی و مناسب برای خود استفاده کنند. بیشتر پزشکان در قدم اول رژیم کتوژنیک را توصیه می کنند.

باید در نظر داشته باشید که بایدها و نباید های یک رژیم غذایی باید بطور مرتب رعایت شود. افرادی که در این زمینه دچار مشکل هستند میتوانند از نرم افزارهای لاغری استفاده کنند که همیشه در گوشی همراه خود داشته باشند. برای نمونه می توانند از رژیم نوم استفاده کنند.

منبع : www.dritm.ir

کبد چرب و گریدهای مختلف آن

۲۶ بازديد

جهت درک بهتر این بیماری پیشنهاد میکنیم انواع آن را از نظر میزان پیشرفت نیز بشناسید. میزان پیشرفته بودن چربی کبد توسط پزشکان با 4 گرید عنوان می‌شود.

گرید 1: مصرف غذاهای ناسالم اصلی ‌ترین علت ابتلا به این نوع کبد چرب است. کنترل  کبد چرب گرید 1 برای جوان‌ترها می‌تواند ساده تر باشد درحالی که برای افراد مسن خطرات زیادی را می‌تواند به  دنبای داشته باشد.

گرید 2: گرید 2 از گرید 1 کمی پیشرفته‌تر است. این مرحله چربی کبد با رژیم غذایی اصولی مخصوصی که پزشک متخصص می‌دهد می‌توانند کاهش پیدا کند.

گرید 3: اگر مبتلا به گرید 2 باشید و در درمان به موقع آن سهل انگاری کنید، احتمالا دچار گرید 3 خواهید شد. این حد پیشرفت از کبد چرب در مرحله هشدار جدی است و باید تحت نظر پزشک درمان را شروع کنید.

گرید 4: این نوع کبد چرب معروف به سیروز کبدی است. زمانی که فرد به این مرحله از چربی کبد برسد دیگر درمان دارویی کارساز نبوده و باید پیوند کبد صورت بگیرد.

چرا باید نسبت به درمان انواع کبد چرب اقدام کنید؟

دلایلی مثل عادت‌های نامناسب غذایی، باعث ابتلای اغلب افراد به کبد چرب گرید 1 و 2 می‌شود که تا حدود زیادی از طریق درمان‌های خانگی قابل کنترل هستند. اما کبد چرب گرید 3 و 4 که به معنی تجمع‌ میزان بیشتری چربی در کبد دارند، حتما باید تحت نظر متخصص درمان شود.

کبد چرب همراه با التهاب است و کنترل نشدن این التهاب باعث از بین رفتن سلول‌های کبدی می‌شود. کبد چرب در صورت عدم درمان به سیروز کبدی (گرید4) تبدیل می‌شود که می‌تواند موقعیتی خطرناک را برای بدن مانند از کار افتادن کلیه‌ها ایجاد کند.

علائم گریدها در مبتلایان

علائم گرید 1

افرادی که مبتلا به گرید 1 هستند هیچ علائم قابل تشخیصی ندارند. این افراد فقط با انجام چکاپ‎های سالانه متوجه چرب شدن کبد خود می‌شوند. اگر در آزمایش شما میزان آنزیم‌های کبدی بالا باشد، نشانی از ابتلا به کبد چرب خواهد بود.

علائم گرید 2

گرید 2 با علائمی همراه است که اگر نسبت به این علائم هوشیار باشید، می‌توان بیماری کبد چرب را به موقع تشخیص داد. موارد زیر از نشانه های ابتلا به گرید 2 به حساب می آیند.

  • زرد شدن چشم‌ها
  • کاهش وزن
  • ورم شکم یا پا
  • حالت تهوع و بی‌اشتهایی

علائم گرید 3

گرید 3 یا فیبروز کبدی (liver fibrosis) جدی‌ترین نوع کبد چرب است. این مرحله از بیماری با علائمی چون نمایان شدن رگ‌های شکم از زیر پوست و متورم شدن شکم همراه است. حتی در مواردی ممکن است فرد مبتلا از هوش رفته و حتی به کما برود. برخی از بیماران مبتلا به گرید 3 که نسبت به درمان اقدام نکرده‌اند، نیاز به دیالیز کلیه پیدا خواهند کرد.

علائم گرید 4

پیشرفت سیروز کبدی، علائمی چون کاهش وزن شدید، خونریزی بینی، تورم پاها یا ناتوانی جنسی را به همراه دارد. سیروز کبدی که به کبد چرب غیرالکلی هم معروف هست غیر قابل بازگشت بوده و باید پیوند کبد صورت بگیرد.

منبع : https://www.dritm.ir/

 

رژیم کتوژنیک و هر آنچه که باید درمورد آن بدانید.

۳۲ بازديد

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم لاغری اصولی است با مصرف چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ کم، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز تبدیل شده و در سرتاسر بدن به‌ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم لاغری، مقدار قند کم باشد بدن به سراغ چربی‌ها ‌می‌رود و  کبد، چربی را به اسید چرب تبدیل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود.

معمولا این برنامه‌ی غذایی کربوهیدراتها را به 20 تا 50 گرم در روز محدود می کند و  ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، اما به افرادی که از آن پیروی می کنند اجازه می دهد تا بسیاری از غذاهای مغذی را بخورند. در این مقاله چندین ماده غذایی مناسب برای این برنامه غذایی معرفی می‌کنیم.

پروتئین‌های حیوانی

رژیم لاغری کتوژنیک در برخی لحاظ به رژیم مدیترانه ای بسیار شباهت دارد. پروتئین هایی که در رژیم کتوژنیک مصرف می شود می تواند شامل موارد زیر باشد.

غذاهای دریایی

  • ماهی و صدف از جمله این مواد غذایی هستند. ماهی قزل آلا و سایر ماهی ها نه تنها تقریباً بدون کربوهیدرات هستند، بلکه سرشار از ویتامین B، پتاسیم و سلنیوم هستند، تعداد کربوهیدرات در صدف ها بر اساس نوع آن‌ها متفاوت است.
  • میگو و بیشتر خرچنگ ها فاقد کربوهیدرات هستند.

گوشت و مرغ

گوشت و مرغ از غذاهای اصلی در رژیم کتوژنیک محسوب می شوند. همچنین در رژیم پالئو نیز به مصرف پروتئین اهمیت زیادی داده می شود.

تخم مرغ

تخم مرغ یک منبع پروتئین بسیار سالم است. از آنجایی که هر تخم مرغ بزرگ حاوی کمتر از 1 گرم کربوهیدرات و حدود 6 گرم پروتئین است، تخم مرغ می تواند ایده آل باشد. علاوه بر این، تخم‌مرغ‌ها هورمون‌هایی را تحریک می‌کنند که احساس سیری را افزایش می‌دهند.

لبنیات و جایگزین های لبنی

پنیر

صدها نوع پنیر وجود دارد که اکثر آنها دارای کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالایی می‌باشند که برای رژیم کتوژنیک مناسب هستند و همپنین خوردن منظم پنیر ممکن است به کاهش از دست دادن توده عضلانی و قدرت که با افزایش سن رخ می دهد، کمک کند.

ماست یونانی ساده

ماست یونانی ساده یک غذای مغذی و پر پروتئین است. در عین حال حاوی مقداری کربوهیدرات می‌باشد که می‌توان آن را در حد اعتدال مصرف کرد. ماست به کاهش اشتها و تقویت احساس سیری کمک می‌کند.

شیر گیاهی شیرین نشده

انواع مختلفی از شیرهای گیاهی از جمله شیر سویا، بادام و نارگیل، سازگار و مناسب رژیم کتوژنیک هستند اما باید از مصرف  این شیرهای گیاهی به صورت شیرین خودداری کرد چون گزینه های شیرین قند زیادی دارند که برای کتوژنیک مناسب نیستند.

منبع : https://www.dritm.ir