کبد چرب و گریدهای مختلف آن

با مقاله هایی پیرامون سلامت فردی همراه ما باشید

کبد چرب و گریدهای مختلف آن

۲۹ بازديد

جهت درک بهتر این بیماری پیشنهاد میکنیم انواع آن را از نظر میزان پیشرفت نیز بشناسید. میزان پیشرفته بودن چربی کبد توسط پزشکان با 4 گرید عنوان می‌شود.

گرید 1: مصرف غذاهای ناسالم اصلی ‌ترین علت ابتلا به این نوع کبد چرب است. کنترل  کبد چرب گرید 1 برای جوان‌ترها می‌تواند ساده تر باشد درحالی که برای افراد مسن خطرات زیادی را می‌تواند به  دنبای داشته باشد.

گرید 2: گرید 2 از گرید 1 کمی پیشرفته‌تر است. این مرحله چربی کبد با رژیم غذایی اصولی مخصوصی که پزشک متخصص می‌دهد می‌توانند کاهش پیدا کند.

گرید 3: اگر مبتلا به گرید 2 باشید و در درمان به موقع آن سهل انگاری کنید، احتمالا دچار گرید 3 خواهید شد. این حد پیشرفت از کبد چرب در مرحله هشدار جدی است و باید تحت نظر پزشک درمان را شروع کنید.

گرید 4: این نوع کبد چرب معروف به سیروز کبدی است. زمانی که فرد به این مرحله از چربی کبد برسد دیگر درمان دارویی کارساز نبوده و باید پیوند کبد صورت بگیرد.

چرا باید نسبت به درمان انواع کبد چرب اقدام کنید؟

دلایلی مثل عادت‌های نامناسب غذایی، باعث ابتلای اغلب افراد به کبد چرب گرید 1 و 2 می‌شود که تا حدود زیادی از طریق درمان‌های خانگی قابل کنترل هستند. اما کبد چرب گرید 3 و 4 که به معنی تجمع‌ میزان بیشتری چربی در کبد دارند، حتما باید تحت نظر متخصص درمان شود.

کبد چرب همراه با التهاب است و کنترل نشدن این التهاب باعث از بین رفتن سلول‌های کبدی می‌شود. کبد چرب در صورت عدم درمان به سیروز کبدی (گرید4) تبدیل می‌شود که می‌تواند موقعیتی خطرناک را برای بدن مانند از کار افتادن کلیه‌ها ایجاد کند.

علائم گریدها در مبتلایان

علائم گرید 1

افرادی که مبتلا به گرید 1 هستند هیچ علائم قابل تشخیصی ندارند. این افراد فقط با انجام چکاپ‎های سالانه متوجه چرب شدن کبد خود می‌شوند. اگر در آزمایش شما میزان آنزیم‌های کبدی بالا باشد، نشانی از ابتلا به کبد چرب خواهد بود.

علائم گرید 2

گرید 2 با علائمی همراه است که اگر نسبت به این علائم هوشیار باشید، می‌توان بیماری کبد چرب را به موقع تشخیص داد. موارد زیر از نشانه های ابتلا به گرید 2 به حساب می آیند.

  • زرد شدن چشم‌ها
  • کاهش وزن
  • ورم شکم یا پا
  • حالت تهوع و بی‌اشتهایی

علائم گرید 3

گرید 3 یا فیبروز کبدی (liver fibrosis) جدی‌ترین نوع کبد چرب است. این مرحله از بیماری با علائمی چون نمایان شدن رگ‌های شکم از زیر پوست و متورم شدن شکم همراه است. حتی در مواردی ممکن است فرد مبتلا از هوش رفته و حتی به کما برود. برخی از بیماران مبتلا به گرید 3 که نسبت به درمان اقدام نکرده‌اند، نیاز به دیالیز کلیه پیدا خواهند کرد.

علائم گرید 4

پیشرفت سیروز کبدی، علائمی چون کاهش وزن شدید، خونریزی بینی، تورم پاها یا ناتوانی جنسی را به همراه دارد. سیروز کبدی که به کبد چرب غیرالکلی هم معروف هست غیر قابل بازگشت بوده و باید پیوند کبد صورت بگیرد.

منبع : https://www.dritm.ir/

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.