سیر تا پیاز رژیم کتوژنیک

با مقاله هایی پیرامون سلامت فردی همراه ما باشید

سیر تا پیاز رژیم کتوژنیک

۲۳ بازديد

رژیم کتوژنیک یکی از مورد توجه‌ترین رژیم های غذایی در سراسر جهان است که برای کاهش وزن سریع و بهبود سلامت جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالعات گزارش نموده‌اند پیروی از رژیم کتوژنیک که یک رژیم حاوی کربوهیدرات کم و چربی بالا است، می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک نموده و حتی در بهبود برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و اختلال عصبی مؤثر است.

در ادامه، ابعاد مختلف رژیم غذایی کتوژنیک توضیح داده خواهد شد و چند نمونه برنامه غذایی رژیم کتوژنیک نیز ارائه می‌شود.

بیش تر بدانید: ارتباط رژیم کتوژنیک و درمان کبد چرب چگونه است؟

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک، یک رژیم غذایی با چربی بالا، کربوهیدرات کم، و پروتئین متوسط و کافی است که برای کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

اساس رژیم کتوژنیک این است که فرد کالری بیشتری را از پروتئین و چربی به دست آورده و کربوهیدرات کم‌تری را دریافت نماید.

در این نوع رژیم، بیشتر کربوهیدراتی که هضم آن آسان است مانند شکر، نوشابه، شیرینی‌ها و نان سفید از برنامه غذایی فرد حذف می‌گردد.

عوارض رژیم کتوژنیک را باید جدی بگیریید.

در صورتی که دستورالعمل‌های این رژیم در برنامه غذایی فرد رعایت شود، طولی نخواهد کشید که به هدف خود برسید و از نتایج به دست آمده نهایت رضایت را خواهد داشت.

در رژیم غذایی کتوژنیک، سوزاندن چربی‌های اضافی و انباشته بدون این که شخص احساس گرسنگی کند، انجام می‌شود.

در صورت انتخاب برنامه غذایی رژیم کتوژنیک، باید مصرف کربوهیدرات به کم‌تر از ۵۰ گرم در روز کاهش یافته، چربی ها جایگزین کربوهیدرات حذف شده گشته و حدود ۷۵ درصد کالری دریافتی از چربی‌ها تأمین شود.

انواع رژیم کتوژنیک

  • رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد (SKD):
  • رژیم غذایی کتوژنیک چرخه‌ای یا سیکلیک (CKD):
  • رژیم غذایی کتوژنیک هدفمند (TKD):
  • رژیم غذایی کتوژنیک حاوی پروتئین بالا:

اثر رژیم کتوژنیک در بهبود برخی بیماری ها

دیابت و رژیم کتوژنیک

به نظر می رسد رژیم های غذایی کم کربوهیدرات به پایین نگه داشتن قند خون بیشتر از سایر رژیم ها کمک می کنند. اما وقتی بدن برای تولید انرژی چربی می سوزاند، ترکیباتی به نام کتون تولید می شود.

اگر به دیابت، به ویژه دیابت نوع ۱ مبتلا هستید، بسیاری از کتون های موجود در خون شما را بیمار می کند. بنابراین، بسیار مهم است که با پزشک تان در مورد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود صحبت کنید. در نتیجه باید بگوییم که رژیم کتوژنیک برای دیابت نوع 2 خوب است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و رژیم کتوژنیک

این اختلال زمانی رخ می دهد که تخمدان های زن از آن چه باید باشد، بزرگتر می شوند و کیست های کوچک پر از مایع در اطراف تخم ها شکل می گیرند. مقادیر بالای انسولین می تواند باعث ایجاد آن شود. بنابراین، رژیم های غذایی کتوژنیک، که سطح انسولین را تنظیم می کنند، ممکن است در کنار سایر تغییرات سبک زندگی مانند ورزش و کاهش وزن به درمان این عارضه کمک کند.

منبع: https://www.dritm.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.